Ett andra kvartal präglat av Covid-19

Stockholm, Sverige, 18 augusti 2020

Perioden 1 januari 2020 – 30 juni 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 7,8 MSEK (18,3).
  • Bruttomarginalen uppgick till 37,2 procent (42,6).
  • Rörelseresultatet uppgick till -8,3 MSEK (-8,9).
  • Resultat efter skatt uppgick till -10,9 MSEK (-9,5), motsvarande 0,00 SEK per aktie (-0,02).
  • Eget kapital uppgick till -2,6 MSEK (-21,8), motsvarande 0,00 SEK (-0,03) per aktie före/efter utspädning. Soliditeten var negativ (neg) i koncernen och 69,0 procent (42,6) i moderbolaget.
  • Periodens kassaflöde uppgick till 2,0 MSEK (9,5). Koncernens likvida medel uppgick till 4,6 MSEK den 30 juni 2020 (15,9).

Andra kvartalet 1 april 2020 - 30 juni 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 3,3 MSEK (6,6).
  • Bruttomarginalen uppgick till 21,2 procent (37,9).
  • Rörelseresultatet uppgick till -4,6 MSEK (-6,2).
  • Resultat efter skatt uppgick till -7,4 MSEK (-8,2), motsvarande 0,00 SEK (-0,01) per aktie före/efter utspädning.

Väsentliga händelser under perioden och efter kvartalets utgång

• Som kommunicerade i samband med Q1 rapporten så har inga cancelleringar skett med anledning av Covid-19, däremot har det inneburit att kunder har begärt senare leveranser. Det allmänt utmanade klimatet och fördröjningarna har även inneburit att delar av vår/sommarkollektionen ej har kunnat säljas till fullpris. Försäljningen i andra kvartalet minskar med 50% jämfört med samma period som föregående år. Både vi och större andelen av våra kunder har påverkats starkt negativt av rådande situation vilket förklarar den stora avvikelsen.
  • Genom våra licenspartners har ytterligare varumärkesomsättning genererats under Q2 om ca 0,1 MSEK. För första halvåret 2020 hamnade varumärkesomsättningen på 0,5 MSEK. Denna försäljning genererade licensintäkter i ett av dotterbolagen i USA vilken är inkluderad i bolagets redovisning. Våra partners har precis som vi haft stor negativ påverkan av Covid-19 utbrottet.
  • Bruttomarginalen i kvartalet hamnade betydligt lägre än i samma kvartal 2019. Utförsäljning av äldre kollektioner har gjorts med rabatterade priser och påverkar därmed marginalerna negativt.
  • Aktiviteter för att minska kostnaderna pågår fortlöpande och de fasta kostnaderna låg nästan 30 procent lägre i kvartal två jämfört med samma period 2019. Rörelseresultatet visar en lägre förlustnivå än kvartal två 2019. Genom omfördelning av resurser, personalneddragningar och permitteringar samt reducering av övriga fasta kostnader förväntar vi se en fortsatt kostnadsminskning.
  • Införsäljning av vår- och sommarkollektionen 2021 har påbörjats under kvartalet och har under rådande omständigheter fått hållas digitalt och på distans men med stort deltagande och positiva reaktioner på kollektionen. Nya samarbeten har inletts med representanter på den spanska och italienska marknaden. Vi expanderar hos Nordstrom med ytterligare 20 försäljningsställen. DICK´S Sporting Goods och Pac sun utökar sortimentet av våra varor och Pac Sun kommer också att sälja hörlurar.
  • Förberedelser pågår inför den kommande lanseringen av hörlurar som sker i september tillsammans med vår licenspartner Telecom Lifestyle Fashion (TLF), ett helägt dotterbolag till Strax AB.

VD har ordet

Andra kvartalet har påverkats starkt av den pågående Covid-19 pandemin. Större delen av bolagets totala försäljning sker i dagsläget på den nordamerikanska marknaden vilken varit mer eller mindre helt stängd under hela det andra kvartalet. Bolagets försäljning har minskat med 50% jämfört med samma kvartal 2019. Bolagets butiksdrivna kunder har haft sina butiker stängda och därmed inte kunnat ta emot några leveranser under kvartalet. Vi har inte drabbats av några cancelleringar och kommer att vara representerade hos våra återförsäljare enligt plan när marknadssituationen åter tillåter. Bruttomarginalerna i kvartalet var låga på grund av att vi sålt ut lager av äldre kollektioner med rabatterade priser till e-handelsåterförsäljare som inte drabbats fullt lika hårt av pandemin. Ytterligare åtgärder för att minska de fasta kostnaderna har aktivt vidtagits sedan i slutet av första kvartalet, bland annat genom att minska personalkostnader genom uppsägningar och permitteringar samt minskat övriga kostnader. De fasta kostnaderna i kvartal två är närmare 30 procent lägre än samma period föregående år och förlusten i rörelseresultatet betydligt lägre trots försäljningsminskningen. I skrivande stund har merparten av butiksverksamheten i Nordamerika öppnat upp igen men pandemin kommer med all sannolikhet ha stor påverkan på våra köpvanor under en lång tid framöver. Under kvartalet har våra produkter haft god genomförsäljning via våra e-handelskunder vilket understryker att vårt varumärke är starkt och med ett engagerat team och gott samarbete med kunder och partners ser vi med tillförsikt på framtiden.

För mer information, vänligen kontakta:

Joseph Janus, Verkställande direktör +1 (212) 334 9372

Denna information är sådan information som WeSC AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 augusti 2020 klockan 08.00 CET.

Kort om WeSC

WeSC designar, marknadsför och säljer kläder och accessoarer inom segmentet premium streetwear på den internationella marknaden under varumärket WeSC (We are the Superlative Conspiracy). WeSCs aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission:
Telefon: +46 (0)8 503 000 50, E-post:
ca@gwkapital.se, www.gwkapital.se.

Länk till rapporten: https://www.wesccorp.com/wesc-del-rsrapport-q2-202/