Förbättrade bruttomarginaler men fortsatt negativ vinstutveckling

Perioden 1 januari 2016 – 30 september 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 101,2 MSEK (104,4).
  • Bruttomarginalen ökade till 45,3 procent (38,4).
  • Rörelseresultatet uppgick till -28,3 MSEK (-12,2) och rörelsemarginalen uppgick till -27,8 procent (-11,8).
  • Resultat efter skatt uppgick till -33,2 MSEK (-17,0) motsvarande -0,42 SEK per aktie (-0,41) före utspädning respektive -0,42 SEK (-0,41) efter utspädning.
  • Eget kapital uppgick till 15,3 MSEK (-7,4), motsvarande 0,13 SEK (-0,16) per aktie. Eget kapital i moderbolaget uppgick till 70,1 MSEK (25,0). Soliditeten uppgick till 11,8 procent (-6,3), respektive 73,2 procent (66,3) i moderbolaget.
  • Periodens kassaflöde uppgick till -2,3 MSEK (-0,8). Bolagets likvida medel uppgick till 2,9 MSEK den 30 september 2016 (2,1). Bolaget har totalt outnyttjade kreditutrymmen på 25,7 MSEK (19,5) inklusive volymberoende factoring.

Tredje kvartalet 1 juli 2016 – 30 september 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 39,4 MSEK (41,3).
  • Bruttomarginalen ökade till 41,1 procent (38,2)
  • Rörelseresultatet uppgick till -9,0 MSEK (0,5).
  • Resultat efter skatt uppgick till -9,7 MSEK (-1,6), motsvarande -0,12 SEK (-0,04) per aktie.

Väsentliga händelser under perioden och efter periodens utgång

• Tony Wester tillträdde som VD den 1 september.
  • Bolaget arbetar med att färdigställa en uppdaterad affärsplan och varumärkesplattform. Bland annat så utvärderas sortiment och kunderbjudande och en ny digital strategi för hela gruppen är under utveckling.
  • Arbetet med att avveckla olönsamma distributionsmarknader fortsätter. Bolaget räknar med att detta arbete på kort sikt kommer påverka bolagets omsättning negativt men fortsätta stärka bruttomarginalen.
  • The Shirt Factory fortsätter att utvecklas enligt plan och levererar bättre än föregående år. Bolaget förväntas fortsätta leverera enligt eller över förväntan och därmed bidra med ett positivt rörelseresultat för innevarande år.
  • Bolaget har under perioden avslutat tre separata rättstvister vilka drar ned rörelseresultatet med ca 3,1 MSEK.
  • Under perioden avslutades den annonserade nyemissionen, vilket tillförde bolaget ca 38 MSEK före emissionskostnader, och samtidigt omstrukturerades som annonserat bolaget lånekrediter genom en riktad konvertibelemission om 17 MSEK.

”Vi har under tredje kvartalet hanterat sena leveranser och ett för årstiden milt väder vilket har påverkat omsättning och genomförsäljning negativt. Förändringar för att säkerhetsställa effektivare och snabbare leveranser för kommande säsong pågår. Arbetet med att förbättra bruttomarginalen fortgår och vi ser de åtgärder vi gör fortsätter synas även detta kvartal.” säger Tony Wester, VD WeSC.

Verksamhetsfrågor: Tony Wester, Verkställande direktör, +46 8 46 50 50 00
Aktieägarfrågor: Theodor Dalenson, Styrelseordförande, +46 8 54 50 17 50

Denna information är sådan information som WeSC AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 november 2016 kl. 08.45  CET.

Om WeSC AB

WeSC AB (publ) är ett svenskt bolag som designar, marknadsför och säljer kläder och accessoarer inom segmentet premium streetwear på den internationella marknaden under varumärket WeSC (We are the Superlative Conspiracy®). WeSC:s aktie handlas på First North Premier och Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, tel. 08-503 015 30.