Kvartal 1 - Tillväxt om 16 procent i lokala valutor under kvartal 1 2011/2012

Perioden maj 2011-juli 2011

• Nettoomsättningen ökade till 108,0 MSEK (100,4).
  • Försäljningstillväxten i lokala valutor uppgick till cirka 16 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 7,3 MSEK (12,0) och rörelsemarginalen uppgick till 6,8 procent (12,3).
  • Resultat efter skatt uppgick till 4,9 MSEK (8,7), motsvarande 0,66 SEK (1,18) per aktie.
  • Eget kapital uppgick till 125,2 MSEK (140,4), motsvarande 16,95 SEK (19,01) per aktie.
  • Bolagets likvida medel inklusive outnyttjat kreditutrymme uppgick till 19,2 MSEK den 31 juli 2011 (86,6) och soliditeten uppgick till 50,5 procent (62,0).

Väsentliga händelser under det första kvartalet och efter periodens utgång

• Nettoomsättningen på rullande tolv månader uppgick till 416 MSEK och rörelseresultatet uppgick till 37 MSEK.
  • Förorder avseende höst- och vinterkollektionen 2011 ökade med cirka 21 procent i lokala valutor och uppgick till 187 MSEK. Ordersiffrorna avseende vårkollektionen 2011 är beräknade att publiceras i början av oktober 2011.
  • Per den 31 augusti 2011 hade WeSC erhållit ytterligare betalningar om 46 MSEK och som påverkat bolaget likvida medel positivt. WeSC har därutöver utökat bolagets kredit och låneutrymme med totalt 48 MSEK.
  • Styrelsen har föreslagit årsstämman en utskiftning om 36,9 MSEK motsvarande 5 SEK per aktie till bolagets aktieägare genom ett inlösenförfarande.
  • För innevarande räkenskapsår är WeSC:s målsättningar oförändrade jämfört med det som tidigare kommunicerats. Detta innebär att bolaget räknar med en försäljningstillväxt om 15-20 procent i lokala valutor. Rörelsemarginalmålet för verksamhetsåret 2011/2012 är 10 – 12 procent.

“Vi kan glädja oss åt att vi trots en generellt svag period på marknaden fortsätter se tillväxt för WeSC. I Europa har vi haft en relativt bra utveckling men har under det senaste kvartalet varit tvungna att lämna något längre kredittider än vad vi tidigare varit vana vid. Våra distributörer har hitintills rapporterat en fortsatt bra genomförsäljning vilket gör att vi är optimistiska om såväl omgåendeförsäljning under hösten 2011 som införsäljning inför våren 2012.

USA har under en längre tid varit svagare än Europa men vi har lyckats öppna nya dörrar och kompensera för ett antal återförsäljare vars verksamheter har upphört under de två senaste åren. Vi har nu återigen kommit igång med försäljningen till vår tidigare största kund i USA men försäljningen är ännu på nivåer som är långt ifrån vad den var för 12 månader sedan.

De höga bomullspriserna under början av året påverkar marginalerna för höst- och vinterkollektionen 2011. Vi bedömer dock att de positiva effekterna av lägre bomullspriser skall börja märkas redan i produktionskostnaderna för vår- och sommarkollektionen 2012.

Vi har under det senaste halvåret arbetat mycket med att lägga grunden för framtida tillväxt och för att kunna öppna upp nya marknader. I det korta perspektivet har detta inneburit ökade kostnader men vi är övertygade om att vi redan under våren 2012 kommer att se resultatet av detta arbete i såväl försäljning som resultat” säger Greger Hagelin, VD.

Finansiell översikt 3 månMAJ-JUL 11/12 3 månMAJ-JUL 10/11 12 månMAJ-APR 10/11 12 månMAJ-APR 09/10 Rullande12 mån
Nettoomsättning, MSEK        108,0        100,4 408,4 367,3 416,0
Rörelseresultat, MSEK 7,3 12,0 41,8 58,2 37,1
Rörelsemarginal, % 6,8% 12,3% 10,4% 15,7% 8,8%
Resultat före skatt, MSEK 6,4 11,7 40,6 56,1 35,3
Resultat per aktie, SEK 0,66 1,18 3,98 6,60 3,46

WeSC är ett varumärkesföretag som har sina rötter i skateboardkulturen och som arbetar med design, produktion och försäljning av kläder och accessoarer inom segmentet “streetfashion”. Bolaget har sedan starten 2000 vuxit till ett företag med försäljning hos över 2 600 återförsäljare via distributörer i 19 länder samt med egen distribution i Sverige, Danmark, USA, Tyskland och Österrike.