• WeSC AB/

Offentliggörande av prospekt inför WeSCs företrädesemission samt offentliggörande av ny information avseende eget kapital, skulder och nettoskuldsättning per den 31 augusti 2013 samt erhållande av waiver avseende det tredje kvartalet 2013

Styrelsen i WeSC AB (publ) har upprättat prospekt avseende föreliggande nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare, vilket har godkänts och registrerats av Finansinspektionen. Prospektet finns tillgängligt på svenska på www.wesccorp.com och www.remium.com. Prospektet innehåller vissa finansiella uppgifter avseende eget kapital, skulder och nettoskuldsättning per den 31 augusti 2013 samt erhållande av waiver avseende det tredje kvartalet 2013, vilka tidigare inte har offentliggjorts.

Prospektet kan även erhållas kostnadsfritt från WeSC AB (publ), Karlavägen 108, 14 tr, 115 26 Stockholm, Sverige. tel: +46 (0)8 46 50 50 00 eller Remium Nordic AB, Kungsgatan 12-14, 111 35 Stockholm, tel. +46 (0)8 454 32 00.

Information om vissa finansiella uppgifter som tidigare inte offentliggjorts
Prospekten innehåller vissa finansiella uppgifter avseende eget kapital, skulder samt nettoskuldsättning per den 31 augusti 2013, vilka tidigare inte har offentliggjorts. Dessa uppgifter framgår av tabellerna nedan.

Eget kapital och skuldsättning

Nedan redovisas WeSCs kapitalisering per den 31 augusti 2013.

(MSEK)
Summa kortfristiga skulder 148,9
Mot garanti eller borgen -
Mot säkerhet 88,0
Utan garanti/borgen eller säkerhet 60,9
Summa långfristiga skulder 14,4
Mot garanti eller borgen -
Mot säkerhet 1,1
Utan garanti/borgen eller säkerhet 13,3
Eget kapital 22,4
Aktiekapital 0,8
Bundna reserver 12,7
Balanserat resultat 38,7
Fond för verkligt värde 1,5
Omräkningsdifferens -3,0
Periodens resultat -28,3
Summa eget kapital hänförligt till moderbolagets aktieägare 22,4

Nettoskuldsättning

Nedan redovisas WeSC nettoskuldsättning per den 31 augusti 2013.

MSEK)
(A) Kassa -
(B) Likvida medel 3,9
(C) Lätt realiserbara värdepapper -
(D) Summa Likviditet (A)+(B)+(C) 3,9
(E) Kortfristiga fordringar 92,8
(F) Kortfristiga bankskulder 76,8
(G) Kortfristig del av långfristiga skulder 11,2
(H) Andra kortfristiga skulder 60,9
(I) Summa Kortfristiga skulder (F)+(G)+(H) 148,9
(J) Netto Kortfristig skuldsättning (I)-(E)-(D) 52,2
(K) Långfristiga banklån 1,1
(L) Emitterade obligationer -
(M) Andra långfristiga skulder 13,3
(N) Långfristig skuldsättning (K)+(L)+(M) 14,4
(O) Nettoskuldsättning (J)+(N) 66,6

Härutöver framgår det av prospektet att WeSC under 2013 vid tre tillfällen erhållit en s.k. waiver från bolagets kreditgivare då bolaget ej uppnått samtliga särskilda villkor i avtal med kreditgivaren. WeSC har tidigare erhållit s.k. waivers i samband med bolagets kvartalsbokslut vilket kommunicerats i bolagets kvartalsrapporter för det första och andra kvartalet under 2013. Inför offentliggörande av upprättat prospekt har WeSC även erhållit en waiver av bolagets kreditgivare avseende det tredje kvartalet som avser perioden 1 juli 2013 – 30 september 2013.

Rådgivare
Remium Nordic AB agerar finansiell rådgivare och Advokatfirman Lindahl KB är legal rådgivare till WeSC i samband med transaktionen.

Stockholm den 10 oktober 2013

WeSC AB (publ)

Verksamhetsfrågor: Johan Heijbel, Verkställande direktör, +46 (0)8 46 50 50 00

Aktieägarfrågor: Theodor Dalenson, Styrelseordförande, +46 (0)8 545 01750

WeSC är ett varumärke som har sina rötter i skateboardkulturen och som arbetar med design, produktion och försäljning av kläder och accessoarer inom segmentet “streetfashion”. Bolaget har sedan starten 2000 vuxit till ett företag med försäljning i över 2 600 butiker via distributörer i 19 länder samt med egen distribution i Sverige, England, Danmark, Tyskland och Österrike. WeSCs aktie handlas på First North och Bolagets Certified Adviser är Remium Nordic.

Viktig information

Detta pressmeddelande eller information häri får inte, direkt eller indirekt, offentliggöras, publiceras eller distribueras i eller till, och riktar sig inte till personer med hemvist eller som befinner sig i, USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Schweiz, Singapore, eller Sydafrika, eller något annat land eller någon annan jurisdiktion där det inte är tillåtet att köpa eller sälja teckningsrätterna, aktierna eller de betalda tecknade aktierna, och får inte reproduceras på något sätt, i sin helhet eller delvis.

Informationen om företrädesemissionen i detta pressmeddelande är inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i WeSC.

Vidarebefordran, distribution, reproduktion eller visande av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag, och personer som får tillgång till detta, eller del av detta, bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Detta pressmeddelande, eller information häri, varken utgör, eller utgör del av, ett erbjudande om att sälja aktier eller andra värdepapper, eller en uppmaning om att köpa eller teckna aktier eller andra värdepapper, i USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Schweiz, Singapore, eller Sydafrika, eller annan jurisdiktion där ett sådant erbjudande, uppmaning om att köpa, teckna eller sälja aktier eller andra värdepapper, skulle kräva ytterligare prospekt eller registreringsåtgärder eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt, eller inte skulle vara lagenlig utan registrering eller tillämpligt undantag från registrering enligt värdepapperslagarna i sådan jurisdiktion.

Teckningsrätterna, de betalda tecknade aktierna och de nya aktierna har inte och kommer inte att registreras i enlighet med United States Securities Act från 1933 i dess senaste form (”Securities Act”) eller i någon jurisdiktion utanför Sverige. Värdepapper får, i avsaknad av sådan registrering, inte erbjudas eller överlåtas inom USA eller till s.k. U.S. persons (enligt definition i Regulation S i Securities Act) annat än med tillämpningen av ett undantag från, eller genom en transaktion som inte omfattas av registreringskraven i Securities Act.