• WeSC AB/

Säsongseffekter och valutaeffekter påverkar rörelseresultatet men WeSC behåller tillväxtmålet om 20 procent

Perioden maj 2010-oktober 2010

• Nettoomsättningen ökade med 13 procent och uppgick till 211,0 MSEK (187,4).
  • Rörelseresultatet uppgick till 26,9 MSEK (32,2) och rörelsemarginalen uppgick till 13,0 procent (16,8).
  • Resultat efter skatt 19,5 MSEK (23,1), motsvarande 2,64 SEK (3,13) per aktie.
  • Eget kapital uppgick till 149,5 MSEK (142,5), motsvarande 20,24 SEK (19,30) per aktie.
  • Bolagets likvida medel uppgick till 67,8 MSEK den 31 oktober 2010 och soliditeten uppgick till 62,8 procent. Jämförelsesiffrorna från föregående år, före utbetalning av utskiftning om 36,9 MSEK motsvarande 5 SEK per aktie, var likvida medel om 61,3 MSEK och en soliditet om 73,4 procent.

Andra kvartalet augusti 2010-oktober 2010

• Nettoomsättningen uppgick till 110,5 MSEK (108,1), en ökning med 2 procent. Under perioden har 67 procent av vinterkollektionen levererats ut jämfört med 87 procent under föregående år vid samma tidpunkt.
  • Rörelseresultatet uppgick till 14,9 MSEK (23,2).
  • Resultat efter skatt uppgick till 10,8 MSEK (17,0), motsvarande 1,46 SEK (2,30) per aktie.

Väsentliga händelser under det andra kvartalet och efter periodens utgång

• Förorder avseende vår- och sommarkollektionen 2011 ökade med cirka 16 procent och 24 procent i lokala valutor.
  • Årsstämma hölls den 22 september 2010 och WeSC beslutade att skifta ut 5 SEK per aktie till aktieägarna. Utskiftet genomfördes under november via ett inlösenförfarande.
  • Bolagets tillväxtmål om att uppnå en årlig tillväxt om minst 20 procent kvartstår medan rörelsemarginalen pga valutaeffekter idag ser ut att bli en till två procent lägre än rörelsemarginalmålet om 16 procent.
  • De åtgärder som vidtas för att kompensera för valutor och råvarupriser bedöms inte påverka tillväxtmöjligheterna under nästa år. Justerade prisnivåer avser att återställa marginaler till det långsiktiga rörelsemarginalmålet om 16 procent.
  • Nettoomsättningen på rullande tolv månader uppgick till 391 MSEK och rörelseresultatet till 53 MSEK.

“Kvartalet har påverkats av sena leveranser vilket dock ej kommer påverka helåret. När vi nu är klara med förorder för innevarande räkenskapsår kan vi bara konstatera att vi hade överträffat såväl tillväxtmål som marginalmål med råge vid oförändrade valutakurser. Tyvärr är valutamarknaden mer volatil än vad man skulle önska sig och vi har inte velat genomföra spontana prishöjningar på redan insålda varor för våra distributörer eftersom vi vill bygga långsiktiga relationer med dem. Vi har i år valt att fokusera på volymtillväxt och bedömer att vi kommer få tillbaka det vi förlorar i marginal i år framöver” säger Greger Hagelin, VD.

WeSC är ett varumärkesföretag som har sina rötter i skateboardkulturen och som arbetar med design, produktion och försäljning av kläder och accessoarer inom segmentet “streetfashion”. Bolaget har sedan starten 2000 vuxit till ett företag med försäljning hos över 2 600 återförsäljare via distributörer i 19 länder samt med egen distribution i Danmark, Sverige, USA, Tyskland och Österrike.