Starka ordersiffror för WeSC:s höstkollektion 2008

WeSC har avslutat införsäljningen av höstkollektionen 2008 och ordersiffrorna visar en fortsatt stark tillväxt. Totala tecknade order för höstkollektionen 2008 motsvarar en ökning om cirka 40 procent jämfört med föregående år.

Införsäljningen av WeSC:s höstkollektion 2008 har nu avslutats och orderingången visar på en fortsatt ökad efterfrågan. Totalt uppgår ordervärdet för höstkollektionen 2008 till cirka 98 MSEK (70), vilket motsvarar en uppgång på cirka 40 procent jämfört med motsvarande säsong föregående år. Bolagets fem största marknader är Sverige, USA, Italien, Danmark och Norge.

WeSC är ett starkt varumärke som är förankrat på den globala marknaden för det snabbt växande segmentet streetfashion. USA-marknaden är viktig för WeSC eftersom den är av central betydelse inom streetkulturen och bedöms ha stor påverkan på WeSC:s övriga marknader. Bolaget har under de senaste åren gjort betydande investeringar i att stärka organisationen samt utveckla varumärket på den amerikanska marknaden. Tillväxten är hög och på kort tid har många viktiga butiker och kedjor börjat sälja bolagets produkter, till exempel Fred Segal, Active, Urban Outfitters och Nordstroms. Från och med hösten 2008 påbörjar även Macy’s och Bloomingdale’s försäljning av WeSC:s kollektion.

”De ökade ordersiffrorna för höstkollektionen 2008 visar att efterfrågan i segmentet och på våra produkter är fortsatt stark. Det är också jättekul att se att vi sakta men säkert tar oss in på rätt ställen i USA där vi mer än fördubblat ordervärdet till hösten. Vi har ordning och reda, en stark kommande kollektion och visar ökande lönsamhet”, säger Greger Hagelin, VD för WeSC.