WeSC: 14 procents tillväxt för vårkollektionen 2012

WeSC har avslutat införsäljningen av vårkollektionen 2012 och ordersiffrorna visar en fortsatt stark tillväxt. Tillväxten för tecknade förorder i lokala valutor för vårkollektionen 2012 ökade med cirka 14 procent jämfört med motsvarande kollektion föregående år. Den justerade tillväxten i USA uppgick till cirka 26 procent i lokal valuta. Totalt uppgick förorder i SEK till cirka 139 miljoner kronor vilket motsvarar en tillväxt om cirka 12 procent.

Som tidigare kommunicerats är de totala förordersiffrorna och jämförelsesiffrorna justerade avseende USA och omfattar inte order från en av bolagets före detta största kunder. Förordervärdet inklusive order från denna kund uppgår till ca 140 miljoner kronor.

”Vi är mycket nöjda med det fortsatt stora intresset för varumärket och förordervolymen med tanke på att såväl distributörer som slutkunder har varit extremt försiktiga med orderläggningen denna gång givet marknadssituationen. Om den ekonomiska situationen inte förvärras kan den försiktiga orderläggningen leda till högre omgåendeförsäljning under våren.

Den globala oron och nedgången i råvarupriserna har lett till att vi ser lägre produktions-kostnader för vår- och sommarkollektionen 2012. Detta kommer att ha en positiv inverkan på våra bruttomarginaler under våren men är i dagsläget svår att kvantifiera och är beroende av framtida valutakursutveckling.” säger WeSC:s VD, Greger Hagelin.

Förorderingången avseende sommarkollektionen 2012 kommer att presenteras i början av december 2011.

Verksamhetsfrågor:         Greger Hagelin, Verkställande direktör, +46 7 071 30 331

Aktieägarfrågor:               Theodor Dalenson, Styrelseordförande, +46 8 545 01 750

WeSC är ett varumärke som har sina rötter i skateboardkulturen och som arbetar med design,

produktion och försäljning av kläder och accessoarer inom segmentet “streetfashion”. Bolaget har

sedan starten 2000 vuxit till ett företag med försäljning i över 2 600 butiker via distributörer i 19

länder samt med egen distribution i Sverige, Danmark, USA, Tyskland och Österrike. WeSC:s aktie handlas på First North och bolagets Certified Adviser är Swedbank.