• WeSC AB/

WeSC: Likviditetssituation löst och målsättning om att kunna uppvisa lönsamhet på kvartalsbasis under andra halvåret

Perioden januari 2013 – mars 2013

• Nettoomsättningen uppgick till 72,1 MSEK (114,8) jämfört med 97,2 MSEK motsvarande en försäljningsminskning om 26 procent i lokala valutor för kvarvarande enheter exklusive den utlicensierade återförsäljarverksamheten i USA.
  • Rörelseresultatet uppgick till -6,4 MSEK (2,0) och rörelsemarginalen uppgick till -9,0 procent (1,8).
  • Resultat efter skatt uppgick till -4,9 MSEK (0,4), motsvarande -0,54 SEK per aktie (0,06).
  • Eget kapital uppgick till 45,4 MSEK (73,6), motsvarande 4,92 SEK (9,97) per aktie.
  • Periodens kassaflöde uppgick till -16,0 MSEK (1,9). Bolagets likvida medel uppgick till 4,2 MSEK den 31 mars 2013 (7,2). Därutöver har bolaget ett outnyttjat kreditutrymme på 14,0 MSEK (6,5) och en soliditet uppgående till 23,6 procent (31,5).

Väsentliga händelser under perioden och efter periodens utgång

• WeSC har överenskommit med sin kreditgivare att under 2013 amortera och sätta ned sina krediter med totalt 16 MSEK varav 6 MSEK avser amortering av den förvärvskredit som togs inför förvärven av 100 procent av distributören i UK och 49 procent av distributören i Norge.
  • För att säkerhetsställa att WeSC kan fullfölja sina åtaganden mot sin kreditgivare samt att bolaget har rörelsekapital för den händelse marknaden fortsätter utvecklas svagt under resten av året har bolagets styrelseordförande och huvudägaren Nove Capital Master Fund lämnat en lånegaranti om 16 miljoner kronor till WeSC.
  • I samband med att bolaget erhållit lånegaranti har även WeSC erhållit en s.k. waiver från bolagets kreditgivare.
  • För att möjliggöra för större marknadsföringsinsatser för bolagets amerikanske licenstagare har licensavgiften sänkts från 10% till 7.5% under licensår 2 och 3 samtidigt som licenstagaren kommer öka marknadsföringen med motsvarande procentsats under dessa licensår.
  • Här utöver har WeSC erhållit en s.k. drag along på den amerikanska licenstagares verksamhet i det fall ett uppköpserbjudande accepteras av WeSCs aktieägare. WeSCs aktieägare skall vidare erhålla 50 procent av det värde som åsätts licenstagaren verksamhet.

”Det har varit en mycket besvärlig marknad som först nu i början av maj ser ut att börja återhämta sig något från låga nivåer. Vi har dessutom saknat nya hörlursmodeller som kommer att lanseras under sommaren. Trots de omstruktureringsåtgärder som vi vidtagit så ser vi att det blir ett fortsatt svagt resultat under andra kvartalet som traditionellt är vår svagaste försäljningsperiod med begränsade förorderleveranser. Förutsättningarna är betydligt bättre för tredje och fjärde kvartalet då vi levererar ut höst- och vinterkollektionerna, där vi även ser att bruttomarginalerna kommer att se bättre ut. Vi ser även att våra nya hörlursmodeller kommer bidra positivt under hösten. Detta gör att vi nu har som målsättning att kunna visa lönsamhet på kvartalsbasis redan under andra halvåret i år.” säger Greger Hagelin, VD.