• WeSC AB/

WeSC ökar satsningen på den egna globala e-handeln och stänger samtidigt fysiska konceptbutiker

Stockholm, Sverige, 27 november 2019

WeSC stänger sina två konceptbutiker i Stockholm och New York för att fokusera än mer på återförsäljarverksamheten och den egna, globala e-handeln. Butiken i New York stänger under december 2019 och butiken i Stockholm stänger i slutet på januari 2020.

En nedstängning av butikerna kommer att ge betydande kostnadsbesparingar för bolaget. Butikernas omsättning har utgjort ca 10 procent av koncernens totala intäkter men den totala årliga kostnadsbesparingen beräknas bli 7,0 MSEK. Detta möjliggör ett större fokus på e-handeln samt försäljningen i återförsäljarledet.  Det innebär också att bolaget kan minska sitt produktsortiment.

Återförsäljarverksamheten i Nordamerika har fortsatt att växa och förväntas fortsätta så under hela 2020. Ytterligare satsning kommer nu att göras på den Europeiska marknaden samt på den egna globala e-handeln. E-handeln för den Nordamerikanska marknaden är för närvarande utlicensierad till NOXS men kommer från februari 2020 åter att skötas av bolaget vilket ger 100 procent kontroll över den globala e-handeln.

”E-handeln har under de senaste åren ökat, till stor del tack vare stora aktörer i branschen som t.ex. Amazon och Alibaba. E-handel kommer att vara framtiden för detaljhandeln, eftersom nästan all tillväxt nu sker i den digitala sfären. WeSC kommer att fokusera på den egna e-handeln samt växa med våra starka, globala detalj- och e-handelspartners som Nordstrom, Saks Fifth Avenue, Bloomingdale's, Macy's, Foot-Action, Pac Sun, Zalando och Boozt.” - Joseph Janus, CEO WeSC AB(publ).

För mer information, vänligen kontakta:

Joseph Janus, CEO +1 (212) 334 9372

Kort om WeSC

WeSC designar, marknadsför och säljer kläder och accessoarer inom segmentet premium streetwear på den internationella marknaden under varumärket WeSC (We are the Superlative Conspiracy). WeSCs aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission:
Telefon: +46 (0)8 503 000 50, E-post:
ca@gwkapital.se, www.gwkapital.se.