C Technologies dotterbolag WeSpot lanserar ännu mindre övervakningskamera

Report this content

C Technologies dotterbolag WeSpot lanserar ännu mindre övervakningskamera WeSpots första övervakningskamera har redan väckt uppmärksamhet på marknaden. Nu kommer WeSpots nya kamera, med koncernens ASIC. Den är bara hälften så stor som sin föregångare, men har trots det högre prestanda. Med mindre antal komponenter och högre integration har WeSpot lyckats få ner storleken på kretskortet till den nya kameran till 52x40 mm. Totalt är kameran inte större än ett halvt cigarettpaket. - Såvitt jag vet är det den minsta och smartaste övervakningskameran i världen, säger Lars Holmqvist, vd för WeSpot. Den mindre storleken gör att kameran lätt kan gömmas undan, exempelvis i en vägg. Den har dessutom bland annat följande fördelar, jämfört med sin föregångare: ·Bättre ljuskänslighet, och därmed bättre detektionsprestanda. ·Lägre strömförbrukning. ·Halv duplex RS485-kommunikation, vilket innebär mindre kablage och lägre installationskostnad. ·Kan tillverkas till nästan halva kostnaden. ·Bättre utvecklingsmöjligheter. ·Bättre och snabbare interface för att ta hand om bilderna från sensorn, vilket innebär att mer tid kan utnyttjas till bildbehandling. WeSpot kommer att visa sin nya kamera på ISC-mässan i New York 28-30 augusti, monter 572. Bilder för nedladdning finns på www.wespot.com Vill du veta mer, kontakta: Lars Holmqvist, VD för WeSpot AB. Telefon 0733-45 14 51 Pontus Nobréus, Area Manager på WeSpot AB. Telefon 0733-45 14 16 Birgitta Plyhm, informationschef på C Technologies AB. Telefon 0702-07 36 32 WeSpot ABs affärsidé är intelligenta kameror, som identifierar när något specifikt händer och då slår larm. Ambitionen är att bli det första företaget att kommersialisera ett alarmsystem med distribuerad bildbehandling och erbjuda det till en stor marknad. Som ett andra steg eftersträvas att bli ledande aktör inom intelligenta bildsensorer för olika applikationer. WeSpot AB grundades 1999, har nu cirka 30 anställda och kontor på Ideon i Lund. Bolaget är ett dotterbolag till C Technologies AB och har Malmöhus Invest AB, SEB Företagsinvest och CR&T Ventures som minoritetsägare. Läs mer om WeSpot: www.wespot.com C Technologies AB (publ) grundades 1996 och är ett svenskt högteknologiskt utvecklingsföretag med spetskompetens inom områdena digital kamerateknik, bildbehandling och digitala pennor. Företagets huvudprodukt är läspennan C-Pen®, som erhållit flera internationellt betydande utmärkelser för bästa IT-produkt. Pennan läser, lagrar, bearbetar och överför text trådlöst, alternativt via kabel, till PC. Vidare kan man översätta, skicka e-mail, SMS och faxmeddelanden, samt läsa streckkoder med hjälp av C-Pen. C Technologies Group, där också dotterbolagen Anoto AB och WeSpot AB ingår, har idag ca 300 anställda och kontor i Lund, Stockholm, Atlanta, Boston, Tokyo och Hong Kong. Större ägare är grundaren Christer Fåhraeus, State Street Bank, Ericsson Mobile Communications och SEB Fonder. C Technologies aktie är noterad på OM Stockholmsbörsens O-lista (Attract 40). För mer information: www.ctechnologies.se eller www.cpen.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/18/20010718BIT00050/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/18/20010718BIT00050/bit0002.pdf