• WESPOT/

Report this content

C Technologies dotterbolag WeSpot tecknar delägaravtal med Malmöhus Invest AB (MIAB) WeSpot AB, som arbetar med utveckling av s.k. intelligenta kameror, med första applikation övervakningskameror, är baserat i Lund och ingår i C Technologies koncernen. Malmöhus Invest AB (MIAB) går in som ca 10%-ig ägare med syfte att tillföra såväl kapital som förstärkning av styrelsen. MIAB, med sin starka förankring i Skåneregionen tillför dessutom ett etablerat kontaktnät med potentiella industriella partners. "C Technologies koncernens kunskap inom bildbehandling kombinerat med MIABs kontaktnät med potentiella industriella samarbetspartners kommer att stärka WeSpots affärsidé att bli ledande inom intelligenta kameror i allmänhet och övervakningskameror i synnerhet", säger Mats Lindoff, VD C Technologies AB. "MIAB, som är ett riskkapitalbolag med lokal förankring tillför förutom kapital, ett väl etablerat nätverk för utveckling av såväl affärskontakter som underlag för tillsättning av en stark styrelse, säger Lars Holmqvist, VD WeSpot AB. "WeSpot AB har utvecklat en applikation av intelligenta kameror inom ett tillämpningsområde som vi bedömer har en stor potential. Vi hoppas aktivt kunna medverka i WeSpots spännande utveckling till att bli en ledande aktör inom området", säger Håkan Nelson, VD Malmöhus Invest AB. Malmöhus Invest AB (MIAB) är ett av Sveriges äldsta venture capital bolag och startades 1979. Sedan hösten 1998 ägs MIAB till 52 % av ett konsortium, bestående av 15 sydsvenska affärsmän. 48 % ägs av Industrifonden. Malmöhus Invest AB (MIAB) engagerar sig ägarmässigt och finansiellt i teknikbaserade, små och medelstora utvecklingsbolag. Några av portföljbolagen är: CMC Contrast AB, Connect Blue AB, Opsis AB, Pharma Vision Systems AB och Prostalund AB. För ytterligare information v.v. kontakta: Mats Lindoff Lars Holmqvist Håkan Nelson Birgitta Plyhm VD VD VD Informationschef C Technologies AB WeSpot AB Malmöhus Invest AB C Technologies 0733-36 80 06 0733-45 14 51 040-33 02 80 0702-07 36 32 2(2) WeSpot ABs affärsidé är intelligenta kameror, som identifierar när något specifikt händer och då slår larm. Ambitionen är att bli det första företaget att kommersialisera ett alarmsystem med bildbehandling och erbjuda det till en stor marknad. Som ett andra steg eftersträvas att bli ledande aktör inom intelligenta bildsensorer för olika applikationer. WeSpot AB grundades 1999, har nu ett drygt tjugotal anställda och kontor i Lund. Bolaget är ett dotterbolag till C Technologies AB, noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. Malmöhus Invest AB (MIAB) är ett venture capital bolag med 20 års erfarenhet av aktivt ägande i entreprenörsledda mindre och medelstora bolag. Bolaget engagerar sig som minoritetsägare genom tillskott av kapital, kompetens och kontakter. C Technologies AB (publ) är ett ungt, svenskt IT-företag med spetskompetens inom områdena digital kamerateknik, bildbehandling och digitala pennor. Företagets huvudprodukt är läspennan C-Pen, som erhållit flera internationellt betydande utmärkelser för bästa IT-produkt. C-Pen läser, lagrar, bearbetar och överför text trådlöst till PC via IR eller Bluetooth. Pennan kan också översätta, skicka e-mail, SMS och faxmeddelanden, samt läsa streckkoder. C Technologies-koncernen har idag ett hundratal anställda och huvudkontor i Lund. Större ägare är grundaren Christer Fåhraeus, Ericsson Mobile Communications, SEB Fonder och Metallindustriarbetareförbundet. C Technologies aktie är noterad på OM Stockholmsbörsens O-lista. I koncernen ingår också dotterbolagen Anoto AB och WeSpot AB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/20/20001120BIT00690/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/20/20001120BIT00690/bit0002.pdf