WeSpot revolutionerar säkerhetsbranschen

Report this content

WeSpot revolutionerar säkerhetsbranschen Säkerhetsbranschen har länge förlitat sig på två grundsystem: ointelligenta infraröda sensorer eller resurskrävande system med traditionella övervakningskameror. Nu finns en smart kamera som håller på att revolutionera branschen. WeSpots kamera kombinerar det bästa ur de bägge grundsystemen med en enda, helt ny, teknik. WeSpot AB, ett företag i C Technologies Group, leder utvecklingen som får alla att snegla mot Sverige. - WeSpots system är mycket intressant och definitivt värt att fortsätta att titta närmare på, säger Mats Edberg, projektledare på Securitas Direct International. - Konceptet verkar mycket bra och det leder i rätt riktning - att inte både behöva en kamera och en rörelsedetektor för att kunna fånga bilder som sedan skall skickas till larmcentralen. Vi ser för oss själva att kunna använda denna typen av system för larm-verifiering och kunna ytterligare reducera onödiga utryckningar men även att kunna skicka rätt sorts åtgärdsperson till platsen, t.ex. polis, brandkår, väktare eller servicetekniker. - WeSpots koncept är helt rätt, instämmer Fleming Eklund, vd för Informationssystem AB som är ett av de ledande företagen i branschen. Det som gör WeSpots ASIC-baserade kamera unik är att den erbjuder "automatisk visuell larmverifikation". Varje kamera är en självständig enhet som fattar självständiga beslut och distribuerar intelligent information. Den kan identifiera objekt, separera dem från varandra, lagra och sända bilder. - Jag är övertygad om att WeSpots produkt behövs - och det snabbt, säger Fleming Eklund. Även Vattenfall AB, en av Europas ledande energileverantörer, har tittat på WeSpots kamera och blivit intresserade. Vattenfall skulle i framtiden kunna ha nytta av WeSpots koncept, både för anläggningsbevakning och intrångskontroll. - WeSpots koncept känns nytt och fräscht. Det är väldigt intressant att de har en egen ASIC som behandlar ett beslut inne i själva kameran, så att man slipper att ha någon som sitter och tittar på monitorer, säger Markus Norström, projektledare på Vattenfalls utvecklingsavdelning. WeSpot-kameran visades för första gången på CeBIT-mässan i Hannover. Där mötte företaget stort intresse från tänkbara kunder och intressenter. - Jag vågar säga att ingen varit oberörd så här långt, säger Lars Holmqvist, vd för WeSpot. - Nu gäller det för WeSpot att komma in i ett sammanhang med kompletta anläggningar, säger Fleming Eklund. Detta är WeSpot nära att lyckas med. Företaget har sedan en tid tillbaka mer eller mindre djupa kontakter med världens ledande industripartners inom säkerhetsindustrin. Nu blickar Lars Holmqvist och WeSpot framåt mot säkerhetsmässan IfSEC i Birmingham i 21 - 24 maj. - Där räknar vi med att kunna komma med fler nyheter, säger Lars Holmqvist. WeSpots teknologi kommer att kunna användas inom ett stort antal olika användningsområden, på IfSEC planerar WeSpot visa 5 olika applikationer: intelligent inbrottssensor, ansiktsigenkänning, trygghetsteknik inom sjukvården, flygplatsövervakning och smarta dörröppnare. - Vi är ett förhållandevis litet och flexibelt bolag med stort tekniskt kunnande och design av konsumentelektronik. Vi kan därför ta fram lösningar som passar kunderna. Bilder för nedladdning finns på www.wespot.com Vill du veta mer, kontakta: Lars Holmqvist, VD för WeSpot AB. Telefon 0733-45 14 51 Pontus Nobréus, Area Manager på WeSpot AB. Telefon 0733-45 14 16 Birgitta Plyhm, informationschef på C Technologies AB. Telefon 0702-07 36 32 WeSpot ABs affärsidé är intelligenta kameror, som identifierar när något specifikt händer och då slår larm. Ambitionen är att bli det första företaget att kommersialisera ett alarmsystem med distribuerad bildbehandling och erbjuda det till en stor marknad. Som ett andra steg eftersträvas att bli ledande aktör inom intelligenta bildsensorer för olika applikationer. WeSpot AB grundades 1999, har nu cirka 25 anställda och kontor på Ideon i Lund. Bolaget är ett dotterbolag till C Technologies AB och har Malmöhus Invest AB, SEB Företagsinvest och CR&T Ventures som minoritetsägare. Läs mer om WeSpot: www.wespot.com C Technologies AB (publ) grundades 1996 och är ett svenskt högteknologiskt utvecklingsföretag med spetskompetens inom områdena digital kamerateknik, bildbehandling och digitala pennor. Företagets huvudprodukt är läspennan C-Pen, som erhållit flera internationellt betydande utmärkelser för bästa IT-produkt. C-Pen läser, lagrar, bearbetar och överför text trådlöst till PC. Pennan kan också översätta, skicka e-mail, SMS och faxmeddelanden, samt läsa streckkoder. C Technologies-koncernen har idag ca 250 anställda och kontor i Lund, Stockholm, Atlanta, Boston och Tokyo. Större ägare är grundaren Christer Fåhraeus, State Street Bank, Ericsson Mobile Communications och SEB Fonder. C Technologies aktie är noterad på OM Stockholmsbörsens O-lista (Attract 40). I koncernen ingår också dotterbolagen Anoto AB och WeSpot AB. För mer information: www.ctechnologies.se eller www.cpen.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT00900/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT00900/bit0001.pdf