Nyemission tillför West Siberian SEK 1 006 miljoner till teckningskurs SEK 3,90 per aktie

Detta pressmeddelande får inte distribueras direkt eller indirekt, till USA, Kanada, Australien eller Japan.

West Siberian Resources Ltd. kommer att tillföras cirka SEK 1 006 miljoner (USD 170 miljoner) genom en riktad nyemission av totalt 258 miljoner aktier i form av svenska depåbevis. Depåbevisen tecknades av kvalificerade investerare till en teckningskurs om SEK 3,90 per aktie.

I den riktade nyemissionen har totalt 258 miljoner aktier tecknats, motsvarande 8,0 procent av företagets utestående aktier efter genomförd emission. Genom nyemissionen ökar antalet utestående aktier/depåbevis till 3 230 568 280 och aktiekapitalet ökar till totalt USD 161 528 414. Depåbevisen tecknades av kvalificerade investerare. Teckningskursen var SEK 3,90 per aktie/depåbevis.

Emissionslikviden kommer sammanlagt att uppgå till cirka SEK 1 006 miljoner före emissionskostnader. Emissionslikviden, kassaflöde från verksamheten samt lån kommer att användas till att finansiera företagets investeringsprogram, förskottsbetalningar för uppgraderingen av raffinaderiet i Khabarovsk samt övriga kapitalbehov.

”Under kommande år avser vi att göra investeringar för att öka oljeproduktionen markant och för att uppgradera raffinaderiet i Khabarovsk och höja marginalerna på raffinering väsentligt. Nyemissionen tillför omkring en miljard kronor i nytt kapital, vilket gör att vi är väl positionerade för att fortsätta med våra investeringsplaner”, säger Maxim Barski, West Siberians VD.

Morgan Stanley och Carnegie har agerat som finansiella rådgivare i samband med den riktade nyemissionen.

Eric Forss, Ordförande, West Siberian Resources Ltd., tel. +46 8 613 00 85

Besök även: www.westsiberian.com