Raffinaderiverksamheten första kvartalet 2008

Under första kvartalet 2008 raffinerades 6 469 000 fat olja vid Khabarovskraffinaderiet. Volymen ökade med 9 procent från 5 957 000 fat under fjärde kvartalet 2007.

Priserna för oljeprodukter steg väsentligt på den ryska marknaden under första kvartalet 2008. De genomsnittligt erhållna nettopriserna på den ryska grossistmarknaden steg med 24 procent till 90,10 USD per fat (USD 72,90). På den ryska detaljistmarknaden var de erhållna nettopriserna i genomsnitt 13 procent högre och uppgick 126,20 USD per fat (USD 111,80). Exportpriserna, netto, sjönk något och uppgick till 53 USD per fat (USD 56,50).

“Under första kvartalet var förutsättningarna för vår nyligen förvärvade “downstream”-verksamhet gynnsamma. Ökade raffineringsvolymer och högre priser innebar att raffineringsmarginalerna steg väsentligt. Vi räknar därför med att redovisa en väsentligt förbättrad finansiell utveckling senare i maj” säger Maxim Barski, verkställande direktör, West Siberian Resources. ”Som vi berättat tidigare ökade också råoljeproduktionen under första kvartalet. Följaktligen har den sammanslagna verksamheten fått en bra start på 2008.”

West Siberian Resources slutförde i april 2008 samgåendet med Alliance Oil som innebar att koncernen tillfördes “downstream”-verksamhet och blev ett vertikalt integrerat oljebolag med verksamhet i Ryssland och Kazakstan. För helåret 2008 planerar West Siberian att producera totalt 18,6 miljoner fat råolja (10,6 miljoner fat) och att raffinera totalt 24,5 miljoner fat (23,6 miljoner fat proforma)

Eric Forss, Ordförande, West Siberian Resources Ltd., tel. +46 8 613 00 85

Besök även: www.westsiberian.com