Timano-Pechora blir West Siberians största produktionsområde 2008

West Siberian Resources Ltd offentliggör idag produktionsplanen och investeringsbudgeten för 2008. Den totala oljeproduktionen beräknas öka till 15 miljoner fat från årets produktionsplan om 11 miljoner fat. Investeringarna beräknas bli oförändrade, 190 miljoner USD, under 2008. I investeringsplanen ingår planerade borrningar av 36 produktions-, injektions- och prospekteringsbrunnar.

Vid North- och Lek Kharyagafälten fortsätter det framgångsrika utbyggnadsarbetet som driver på produktionstillväxten i Timano Pechoraregionen som nu är West Siberians största produktionsområde.

I Timano-Pechoraregionen finns West Siberians största oljereserver. Utbyggnaden av fälten i regionen fortsätter under 2008 och beräknas medföra fortsatta ökningar av oljeproduktionen. Totalt beräknas oljeproduktionen i regionen uppgå till 5,3 miljoner fat olja under 2008. Investeringsbudgeten för regionen uppgår till 102,4 miljoner USD.

Lek Kharyagafältet planeras stå för den största produktionen i området efter det framgångsrika utvecklingsprogrammet 2007 då flera högproducerande oljebrunnar togs i drift. Fältet beräknas producera 2,2 miljoner fat under 2008. Tester har påbörjats vid Kolvinskoyefältet och 300 fat olja har producerats från en tidigare prospekteringsbrunn. Investeringarna i Kolvinskoyefältet, som beräknas uppgå till 21 miljoner USD, omfattar anläggande av infrastruktur samt påbörjandet av borrprogrammet för fältet.

I Volga Uralregionen beräknas oljeproduktionen uppgå till 4,7 miljoner fat. Investeringsbudgeten uppgår till 37,6 miljoner USD som kommer investeras in infrastruktur och borrning av 8 brunnar. De största producerande fälten i området är Novo-Kievskoye, Kochevnenskoye, West Kochevnenskoye.

I Tomskregionen beräknas oljeproduktionen uppgå till 5,0 miljoner fat. Investeringsbudgeten uppgår till 50,1 miljoner USD som fämst kommer investeras i Kluchevskoye- och Khvoinoyefälten. Klucheskoyefältet beräknas svara för närmare hälften av oljeproduktionen i regionen.

“Det framgångsrika utvecklingsarbetet fortsätter I samtliga regioner och lyfter oljeproduktionen till rekordnivåer under 2008. De nya fälten i Timano Pechora leder utvecklingen” säger West Siberians VD Maxim Barski i en kommentar och fortsätter: ”Den senaste tiden har vi fått bättre betalt för vår olja än någonsin tidigare. Vårt nettopris överstiger nu 40 USD per fat. Intäkterna ökar snabbt som ett resultat av högre priser och oljeproduktion.”

Eric Forss, styrelseordförande, West Siberian Resources Ltd., tel 070-523 86 62

Besök även www.westsiberian.com