West Siberian går samman med Alliance Oil

West Siberian och Alliance Oil planerar att gå samman och skapa ett vertikalt integrerat ryskt oljebolag med stabil tillgång på råolja, betydande raffineringskapacitet och goda avsättningsmöjligheter för petroleumprodukter. Koncernen kommer att ha bevisade och sannolika oljereserver på 430 miljoner fat olja, närmare 51 000 fat per dag i produktion, 70 000 fat per dag i raffineringskapacitet, samt 255 bensinstationer som utgör grunden för stabil framtida intjäning och förbättrade marginaler.

Bolagens sammanlagda börsvärde uppgår till ca 2,5 miljarder USD. Proforma för de första nio månaderna 2007 uppgick intäkterna till 1 398 miljoner USD, och EBITDA till 228 miljoner USD.

Detta pressmeddelande får inte distribueras direkt eller indirekt, till USA, Kanada, Australien eller Japan.

West Siberian Resources Ltd (OMX:WSIB-SDB) (”WSR”) och aktieägarna i Alliance Oil (”Alliance Oil”) har tecknat ett Memorandum of Understanding (“MoU”) i syfte att skapa ett ledande oberoende vertikalt integrerat oljebolag med verksamhet inom såväl prospektering och råoljeproduktion som raffinering i Rysslands viktigaste oljeregioner. Parterna avser att teckna slutliga avtal som innebär att Alliance Oil blir ett helägt dotterbolag till WSR i utbyte mot att Alliance Oils aktieägare genom en apportemission erhåller 1 783 540 968 aktier motsvarande 60 procent av det totala aktiekapitalet i WSR efter samgåendet. Alliance Oils aktieägare kommer att representeras i WSRs styrelse med två ledamöter och WSRs ledning ska stärkas med Alliance Oils företagsledning som har omfattande erfarenhet från raffinering och försäljning av petroleumprodukter. WSRs VD Maxim Barski fortsätter som VD i det sammanslagna bolaget.

Alliance Oil är ett ledande oberoende ryskt oljebolag med verksamhet inom raffinering av råolja och försäljning av raffinerade petroleumprodukter, främst i de östra delarna av Ryssland och där närliggande exportmarknader. Alliance Oils raffinaderiverksamhet drivs vid raffinaderiet i Khabarovsk, vilket har en årlig raffineringskapacitet på 70 000 fat per dag. Under 2007 processades totalt 23,6 miljoner fat olja (ett genomsnitt på ca 65 000 per dag). Alliance Oil är också verksamt inom prospektering, utvinning och produktion av råolja i den ryska republiken Tatarstan och i Kazakstan. Alliance Oils bevisade och sannolika (2P) reserver uppgick enligt Miller and Lents SPE-bedömningar (Society of Petroleum Engineers) per den 1 juli 2007 till 123,3 miljoner fat. De bevisade, sannolika och möjliga reserverna uppgick till 157,1 miljoner fat. Alliance Oils genomsnittliga dagsproduktion under fjärde kvartalet 2007 var 10 104 fat råolja. Alliance Oil har säte i Ryssland och kontrolleras av Bazhaevfamiljen och företagets ledning.

WSR är ett oberoende ryskt oljebolag med säte i Bermuda. WSRs oljetillgångar utgörs av pågående oljeproduktion i kombination med betydande utvecklingsprojekt med låg risk, samt goda prospekteringsmöjligheter. Företaget är verksamt i tre av Rysslands största oljeområden: Tomsk i västra Sibirien, Timano-Pechora och Volga-Urals. I en utvärdering genomförd av DeGolyer and MacNaughton, beräknades bolagets bevisade och sannolika SPE reserver till 306,8 miljoner fat den 31 december 2006. Per samma tidpunkt beräknades bolagets bevisade, sannolika och möjliga SPE reserver till 443,9 miljoner fat. Under fjärdekvartalet 2007 uppgick WSRs genomsnittliga oljeproduktion till 34 028 fat och nådde under slutet av december 2007 en nivå på 40 500 fat per dag.

Den nya koncernen får således sammanlagda 2P SPE reserver om 430 miljoner fat och en total oljeproduktion på närmare 51 000 fat per dag i början av 2008, 70 000 fat per dag i raffineringskapacitet och kommer att driva 255 bensinstationer och 24 egna oljedepåer i östra Ryssland.

Under de första nio månaderna 2007 uppgick WSRs intäkter till 245,9 miljoner USD (oreviderat) och för helåret 2006 till 245,2 miljoner USD (reviderat). Nettovinsten för de första nio månaderna 2007 var 25,05 miljoner USD och för 2006 30,23 miljoner USD. Alliance Oils intäkter enligt för de första nio månaderna 2007 uppgick till 1 151,8 miljoner USD (ej reviderat) och för helåret 2006 till 1677,1 miljoner (reviderat), nettovinsten för de första nio månaderna 2007 uppgick till 66,3 miljoner USD och till 101,63 miljoner USD under helåret 2006.