West Siberian planerar nyemission

Detta pressmeddelande får inte distribueras direkt eller indirekt, till USA, Kanada, Australien eller Japan.

West Siberian Resources Ltd. (”företaget”) föreslår en nyemission om högst 258 miljoner aktier i form av depåbevis (“SDRs”), noterade på OMX Nordiska Börs Stockholm. Erbjudandet riktas till kvalificerade institutionella investerare och emissionskursen kommer att fastställas genom en s k bookbuilding-process.

Den planerade nyemissionen kommer att omfatta högst 258 miljoner aktier i form av depåbevis, motsvarande 7,9% av företagets utestående aktier efter genomförd emission.

Tillsammans med eget kassaflöde och ytterligare skuldsättning kommer emissionslikviden att användas för att finansiera företagets investeringsprogram och förskottsbetalningar för uppgraderingen av raffinaderiet i Khabarovsk.

Företaget har åtagit sig en s k ”lock-up” om 90 dagar efter slutförandet av transaktionen. Som en följd av den nyligen genomförda fusionen med Alliance Oil, omfattas vissa av företagets aktieägare även av en s k lock-up till den 10 oktober 2008, 180 dagar efter slutförd fusion.

Morgan Stanley och Carnegie är “joint bookrunners” i samband med det föreslagna erbjudandet.

Eric Forss, Ordförande, West Siberian Resources Ltd., tel. +46 8 613 00 85

Besök även: www.westsiberian.com