West Siberian Resources slutför framgångsrikt fusionen med Alliance Oil Company

Detta pressmeddelande får inte distribueras direkt eller indirekt, till USA, Kanada, Australien eller Japan.

West Siberian Resources Ltd. har framgångsrikt slutfört fusionen med Alliance Oil Company. Det sammanslagna företaget är ett ledande, oberoende oljebolag med vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan och goda förutsättningar att kapitalisera på fördelarna av integrationen i alla led i oljeindustrins värdekedja. Nu genomförs det sammanslagna företagets investeringsplaner som totalt uppgår till USD 403 miljoner för 2008. Den totala oljeproduktionen beräknas uppgå till 18,6 miljoner fat under 2008 (14,1 proforma 2007). WSR planerar också att raffinera 24,5 miljoner fat olja under året (23,6 proforma 2007).

West Siberian Resources Ltd ("WSR") och aktieägarna i OJSC Oil Company Alliance ("Alliance Oil") har fullföljt ett förvärvsavtal genom vilket Alliance Oil blir ett helägt dotterbolag till WSR i utbyte mot utgivande av 1 783 540 968 aktier till aktieägarna i Alliance Oil. Därtill har WSR utfärdat 99 682 500 teckningsoptioner i WSR med en teckningskurs om SEK 6,21 per aktie, i enlighet med avtalet. Genom fusionen ökar antalet aktier i WSR från 1 189 027 312 till 2 972 568 280.

Som en följd av detta har den ryska Bazhaev-familjen genom OAO Group Alliance, ZAO IK Alliance Capital och Daumier Investments, nu blivit de största aktieägarna i WSR med 60 procent av aktiekapitalet.

Det fusionerade företaget har:
- Proforma intäkter om nära USD 2,0 miljarder och EBITDA om USD 350 miljoner under 2007.
- Proforma marknadsvärde om cirka USD 2,25 miljarder.
- Bevisade och sannolika oljereserver om 489 miljoner fat.
- En stabil produktion av råolja om närmare 45 000 fat per dag (per det första kvartalet 2008).
- Betydande raffineringskapacitet om 70 000 fat per dag.
- Betydande tillgångar för distribution och marknadsföring av oljeprodukter. Östra Rysslands största nätverk bestående av 255 bensinstationer och 24 oljeterminaler.

“Vi har nu skapat ett ledande, oberoende, fullt integrerat oljebolag med verksamhet i Ryssland och Kazakstan, som kan dra fördelar av tillväxtmöjligheter i hela värdekedjan. Samgåendet har lagt grunden för förbättrade marginaler, lönsamhet och kassaflöden samt fortsatt tillväxt för WSR”, säger Maxim Barski, WSRs VD.

Integration
WSR kommer att dra nytta av den vertikala integrationen i samtliga led i oljeindustrins värdekedja . WSRs primära mål är att minska transportkostnader och att tillvarata potentialen för högre marginaler och förbättrade nettopriser genom hela värdekedjan.

Vidare kommer WSR att sträva efter att skapa synergier och förbättringar inom försäljning, marknadsföring och råoljeförsörjning genom en mer effektiv användning av exportkvoter i produktionsledet, bättre utnyttjande av arbitragemöjligheter mellan olika regionala marknader i Ryssland och genom eliminering av mellanhänder.

WSR avser även dra fördel av möjligheter till förbättrad finansiering och lägre kapitalkostnader, vilket kan medges av företagets större storlek, balansräkning och marknadsvärde. WSRs avsikt är att stärka kapitalstrukturen och sänka kapitalkostnaden genom att finansiera kapitalbehov via en optimal kombination av kassaflöden, långsiktiga lån genom befintliga kreditavtal samt ytterligare extern skuldsättning och kapitaltillförsel.

WSR kommer framgent att ha två verksamhetsområden. Affärsområdet ”Upstream” omfattar prospektering och produktion medan affärsområdet ”Downstream” omfattar verksamheterna inom raffinering och marknad. Maxim Barski kommer att kvarstå som VD för WSR. Viacheslav Pershukov, WSRs tekniske chef kommer att leda upstream-verksamheten. Alliance Oils Evgeniy Vorobeichik kommer att fortsätta som VD för dotterbolaget Alliance Oil och kommer att vara ansvarig för downstream-verksamheten.

Investeringsprogram
Slutförandet av fusionen innebär även att WSR nu kan fortsätta genomföra sina investeringsplaner för det sammanslagna företaget, med målsättningen att stärka företagets lönsamhet under de kommande åren genom ökad produktion och raffinering samt förbättrade marginaler. Oljeproduktionen förväntas uppgå till 18,6 miljoner fat under 2008 (14,1 proforma 2007) och raffineringen till totalt 24,5 miljoner fat olja under 2008 (23,6 proforma 2007). WSR planerar att producera och raffinera 65 000 fat per dag under 2009 och 90 000 fat per dag under 2011.

2008 års investeringar för upstream-verksamheten beräknas till USD 257 miljoner. Investeringsplanen omfattar borrningar av 70 produktions-, injektions- och prospekteringsbrunnar. Majoriteten av dessa investeringar, USD 121 miljoner, kommer att ske på WSRs fält i Timano-Pechoraregionen.

Vad gäller downstream-verksamheten beräknas investeringarna uppgå till USD 146 miljoner och totalt beräknas det sammanslagna bolagets investeringar uppgå till USD 403 miljoner under 2008.

WSR har initierat ett moderniseringsprogram för raffinaderiet i Khabarovsk. Uppgraderingsåtgärderna syftar till att förbättra oljeraffinaderiets konverteringskapacitet för att det ska kunna producera en större andel lätta och mer värdefulla oljeprodukter. Den förändrade produktmixen förväntas förbättra raffineringsmarginalerna avsevärt.

Den totala kostnaden för att modernisera raffinaderiet i Khabarovsk förväntas uppgå till cirka USD 1 000 miljoner (baserat på valutakurs i november 2007, exklusive importtullar och moms) fram till 2011. Under 2008 förskottsbetalas det första steget i moderniseringen.

WSR avser att finansiera 2008 års investeringsprogram, förskottsbetalningar för uppgraderingen av raffinaderiet samt refinansiering av lån genom en kombination av eget kassaflöde, ytterligare skuldsättning och kapitalanskaffning.

Rådgivare
Carnegie är finansiell rådgivare till WSR. Morgan Stanley och Troika Dialog är finansiella rådgivare till Alliance Oil.

Eric Forss, Ordförande, West Siberian Resources Ltd., tel. +46 8 613 00 85

Besök även: www.westsiberian.com