• West Sweden/

West Sweden initierar fördjupad revision av det belgiska bolaget och nya regelverk för framtiden

Report this content

Fördjupad granskning av det belgiska bolaget, nytt regelverk för representation och alkoholförtäring, total genomlysning och förbättring av rutiner och regelverk. Det är några av de åtgärder som West Sweden beslutat om efter den senaste tidens händelser. Rune Malm blir ny tillförordnad vd efter Kjell Pettersson, som gick i pension den 31 december, och Kajsa Sundström Van Zeveren blir ny kontorschef för West Swedens Brysselkontor.

– Utifrån de uppgifter som framkommit i samband med Sveriges Radios granskning initierar vi nu en fördjupad granskning av West Swedens belgiska bolag, vilket kommer att ge oss en klarare bild. När den är klar utesluter jag inte att det kan bli aktuellt med ytterligare åtgärder, säger Robert Hammarstrand (S), sedan i somras ny styrelseordförande i West Sweden.

– För sex månader sedan tog Göteborgs Stad initiativ till en översyn av West Swedens framtida organisation vilket bland annat ledde till att vi avbröt rekryteringen av ny vd. Den översynen fortsätter givetvis, säger Helene Odenjung, kommunalråd (FP), också hon ny i styrelsen.

Rune Malm är från och med 1 januari tillförordnad vd. Han har tidigare bland annat varit verksam som kommunchef i Dals-Eds kommun och före det som revisor i Svenska kommunförbundet. Rune Malm har arbetat på West Swedens svenska kontor sedan 2001. Uppdraget som tillförordnad vd är på sex månader.

Sveriges Radios granskning av vilka rutiner West Sweden historiskt har haft kring representation, förmåner, löner med mera har resulterat i att man nu gör en total översyn.

– Rune Malm har fått i uppdrag av arbetsutskottet att ta fram ett nytt regelverk för bland annat representation och restriktiv alkoholförtäring. Dessutom ska en genomlysning av rutiner göras. Vi är angelägna om att styrelsen kan besluta om det på mötet i slutet av januari, säger Helene Odenjung.

– Senaste tidens händelser har kommit som en obehaglig överraskning för mig som ny styrelseordförande. Vi har inlett ett omfattande arbete som syftar till att skapa en organisation med regelverk och rutiner där risken för liknande händelser minimeras. West Swedens personal och nuvarande styrelse är angelägna om att detta görs så fort som det är möjligt så att man kan fokusera på uppdraget från medlemskommunerna och det dagliga arbetet, säger Robert Hammarstrand.

Val av revisionsbyrå bestäms i samband med möte i arbetsutskottet den 10 januari.

För ytterligare information kontakta:

Robert Hammarstrand, styrelseordförande West Sweden, tfn 0730-60 83 92
Robert.hammarstrand@stadshuset.goteborg.se

Helene Odenljung, vice ordförande West Sweden, tfn 0707-6127 48
Helene.odenljung@stadshuset.goteborg.se

Rune Malm, tf. vd West Sweden, tfn 0706-76 17 84
 rune.malm@westsweden.se

www.westsweden.se

West Sweden är en serviceorganisation för kommuner och regioner med uppgift att stimulera och stödja den lokala och regionala utvecklingen i och av Västsverige, framförallt med hjälp av de möjligheter som medlemskapet inom EU innebär. West Sweden erbjuder möjligheter för regionen och/eller enskilda medlemmar såväl att utveckla idéer som ligger i framkant av Europas utveckling som att ta tillvara de regionala intressena inom EU.

Taggar: