Ny Sifoundersökning: Alliansväljare säger ja till Miljöpartiet

​Sex av tio alliansväljare, 61 procent, tycker att Alliansen och Miljöpartiet ska bilda en majoritetsregering. 45 procent av Miljöpartiets väljare säger ja till ett regeringssamarbete. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av pr-byrån Westander.

– Mätningen visar att också många av Miljöpartiets väljare ser en majoritetsregering med Alliansen som ett effektivt sätt att isolera Sverigedemokraterna och hålla dem utanför allt inflytande, säger Patrik Westander, vd på Westander.

Sifoundersökningen genomfördes den 20-23 september, under samma turbulenta vecka som valresultatet färdigräknades. 1 000 personer fick frågan "Tycker du att Alliansen och Miljöpartiet ska bilda en majoritetsregering, eller tycker du inte det?".

Följande bakgrund gavs innan frågan ställdes: ”Alliansen är största block efter riksdagsvalet, men utan egen majoritet och med Sverigedemokraterna som vågmästare i riksdagen. Statsminister Fredrik Reinfeldt har därför föreslagit Miljöpartiet ett samarbete med regeringen.”

Så här fördelades svaren:

Alliansen: 61 procent ja, 25 procent nej, 14 procent tveksam/vet ej
Varav Centerpartiet: 69 procent ja, 22 procent nej, 9 procent tveksam/vet ej
Varav Folkpartiet: 67 procent ja, 18 procent nej, 15 procent tveksam/vet ej
Varav Moderaterna: 60 procent ja, 26 procent nej, 14 procent tveksam/vet ej
Varav Kristdemokraterna: 44 procent ja, 33 procent nej, 23 procent tveksam/vet ej

Miljöpartiet: 45 procent ja, 48 procent nej, 7 procent tveksam/vet ej
Vänsterpartiet: 30 procent ja, 57 procent nej, 13 procent tveksam/vet ej
Socialdemokraterna: 26 procent ja, 58 procent nej, 16 procent tveksam/vet ej

Sifoundersökningen finns på www.westander.se

För mer information, kontakta:

Patrik Westander, vd på Westander, 073-687 82 55, patrik@westander.se

Westander hjälper företag och organisationer att få publicitet och/eller påverka politiska beslut. Vi vill bidra till att fler blir aktiva samhällsaktörer. Westander avviker i flera avseenden från den rådande branschlogiken: Engagemang – vi åtar oss enbart uppdrag som såväl företaget som de personer som jobbar med uppdraget sympatiserar med. Öppenhet – vi respekterar och värnar om den öppna demokratiska processen. Effektivitet – vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. Handling – vi är handlingsorienterade och proaktiva. Bland Westanders uppdragsgivare finns Akademiska Hus, Collectum, Hjärt-Lungfonden, Kronans Droghandel, Michelin, Previa, Statoil, Stim och Svensk Vindenergi.