Ny Sifoundersökning: Störst förtroende för Miljöpartiet i klimatfrågan

Mer än var tredje svensk, 36 procent, känner störst förtroende för Miljöpartiet i klimatfrågan. Nio procent känner störst förtroende för Moderaterna, medan hela 38 procent inte kan ange något parti. Det framgår av en ny Sifoundersökning beställd av pr-byrån Westander.

När samma fråga ställdes i juni 2009 kände 44 procent av väljarna störst förtroende för Miljöpartiet, 10 procent för Moderaterna medan 29 procent var tveksamma eller inte visste. – Miljöpartiet har fortfarande i särklass störst förtroende i klimatfrågan. Att tveksamheten ökar bland väljarna kan bero på att partiets framgångsrika EU-valrörelse inte längre är färsk i minnet, säger Jessica Henryson, klimatexpert på Westander Klimat och Energi. Också bland borgerliga väljare är förtroendet störst, 27 procent, för Miljöpartiet i klimatfrågan. När alliansregeringen i juli presenterade sitt väljarsamråd Samtal med Sverige utsågs ”miljö, klimat och energi” till den näst viktigaste framtidsfrågan, efter ”jobben och arbetslösheten”. – Nästan fyra av tio väljare kan inte ange vilket parti de har störst förtroende för i klimatfrågan. Alliansregeringen har nu ett gyllene tillfälle att fortsätta sin klimatprofilering under det svenska ordförandeskapet i EU, säger Jessica Henryson. Sifoundersökningen genomfördes den 21-24 september 2009. 1.000 personer fick frågan: ”Vilket parti känner du störst förtroende för när det gäller klimatfrågan?” Så här fördelades svaren (resultatet från juni 2009 inom parentes). Miljöpartiet: 36 procent (44) Moderaterna: 9 procent (10) Socialdemokraterna: 7 procent (5) Centerpartiet: 6 procent (7) Folkpartiet: 2 procent (3) Vänsterpartiet: 2 procent (1) Kristdemokraterna: 1 procent (1) Tveksam/vet ej: 38 procent (29) Sifoundersökningen finns på www.westander.se. Westander presenterar motsvarande undersökning en gång i kvartalet inför valet 2010.