Ny Sifoundersökning: Ulvskog och Paulsen i förtroendetopp

Marita Ulvskog (S) och Marit Paulsen (FP) är de toppkandidater som svenskarna känner störst förtroende för som ledamot i EU-parlamentet. 22 procent känner störst förtroende för Marita Ulvskog, medan 19 procent känner störst förtroende för Marit Paulsen. Det framgår av en ny Sifoundersökning beställd av pr-byrån Westander.

– Det måste vara en skön läsning för den socialdemokratiska partiledningen att Marita Ulvskog får det största förtroendet av samtliga toppkandidater och hamnar mer än dubbelt så högt som Moderaternas Gunnar Hökmark, säger Patrik Westander, vd på Westander. 1. Marita Ulvskog (S): 22 procent 2. Marit Paulsen (FP): 19 procent 3. Gunnar Hökmark (M): 10 procent 4. Gudrun Schyman (FI): 6 procent 5. Carl Schlyter (MP): 5 procent Övriga sex toppkandidater: 14 procent; Tveksam, vet ej: 24 procent. Klicka här för att ladda ner hela undersökningen. – Undersökningen bekräftar att Folkpartiet gjorde rätt som öppnade för Marit Paulsens politiska comeback. Folkpartiet kan mycket väl få uppleva en "Marit Paulsen-effekt" den 7 juni, liksom i EU-valet för tio år sedan, säger Patrik Westander. Sifoundersökningen genomfördes den 25-28 maj. 1.000 personer fick namnen på de personer som står överst på partiernas listor i EU-valet upplästa tillsammans med följande fråga: ”Vem av dessa känner du störst förtroende för som ledamot i EU-parlamentet?”