Starkt kvartal för Westander

Pr-byrån Westander ökade byråintäkten med 19 procent under första kvartalet 2010, jämfört med motsvarande period förra året. Vinstmarginalen ökade samtidigt till 29 procent.

Westanders vinst uppgick till 2,1 miljoner kronor under första kvartalet 2010, att jämföra med 1,0 miljoner under första kvartalet förra året. Byråintäkten var 7,2 miljoner kronor, en ökning med 19 procent från 6,0 miljoner under första kvartalet 2009. – Vi gör ett mycket starkt första kvartal, i kronor räknat faktiskt det bästa vi någonsin gjort. Det är framför allt företagen som satsar väsentligt mer nu än under lågkonjunkturens 2009, säger pr-byrån Westanders vd Patrik Westander. Westanders byråintäktsfördelning under första kvartalet är cirka 50 procent företag, 25 procent intresseorganisationer och 25 procent myndigheter. Byrån har för närvarande 23 anställda och cirka 60 aktiva kundrelationer. Westander planerar en fortsatt tillväxt genom rekrytering av fler pr-konsulter. – Under förra året var vi alltför försiktiga med rekrytering på grund av konjunkturen. Hittills i år har vi anställt tre personer och vi ska rekrytera åtminstone tre konsulter till med praktiska erfarenheter av medierelationer och lobbying, säger Patrik Westander. Westander utsågs nyligen till Årets Stora Pr-byrå 2009 i Regis och Dagens Industris kundundersökning. Westander har också tre år i rad, 2006-2008, blivit utsedd till snabbväxande Gasellföretag av Dagens Industri.

Taggar: