Westander ökar med 16 procent

Pr-byrån Westander ökade byråintäkten med 16 procent under första halvåret 2007, jämfört med motsvarande period förra året. Vinstmarginalen uppgick till 30 procent.

Westanders vinst uppgick till 3,7 miljoner kronor under första halvåret 2007, att jämföra med 3,0 miljoner under första halvåret 2006. Byråintäkten ökade till 12,1 miljoner kronor.

– Den höga lönsamheten förklaras av att vi haft en mycket jämn beläggning på en god nivå. Den timprishöjning till 1.600 kronor som vi genomförde med start från årsskiftet har också bidragit, säger vd Patrik Westander.

Westander har för närvarande 21 anställda, jämfört med 18 anställda för ett år sedan. Byrån har cirka 45 aktiva kundrelationer. Bland Westanders nya uppdragsgivare under första halvåret finns Tekniska museet och logistikföretaget Green Cargo. Westander har vuxit med god lönsamhet varje år sedan starten år 2000 och planerar en fortsatt tillväxt genom rekrytering.

– Vi ska fortsätta att rekrytera kompetenta och engagerade konsulter och vidareutveckla våra tjänster. Målet är att växa med ytterligare fyra personer till 25 anställda före årsskiftet. Då har vi också goda chanser att nästa år − som enda pr-byrå − bli utsedda till snabbväxande Gasellföretag för tredje året i rad, säger Patrik Westander.

Westander utsågs nyligen, för andra året i rad, till Sveriges Bästa Pr-byrå av Resumé. Under 2006 utsågs Westander också till snabbväxande Gasellföretag av Dagens Industri och ekonomiskt högpresterande Superföretag av Veckans Affärer.