Motsägelsefullt tvättande bland svenskarna

Nio av tio tror att tvättmedel är skadligt för miljön. Ändå tvättar vi ofta halvfulla maskiner och använder för mycket tvättmedel. Det visar några av resultaten från en ny undersökning som Whirlpool har låtit göra.

Whirlpool har under augusti månad låtit 1000 representativt utvalda svenskar från hela landet svara på frågor om tvättmedel och tvättvanor. Resultaten visar bland annat att nio av tio tror att tvättmedel är skadligt för miljön – ändå följer en majoritet av svenskarna inte anvisningarna på tvättmedelsförpackningen.

Undersökningen visar även att knappt sex av tio tycker att det är svårt att veta exakt hur mycket tvättmedel som behövs för varje tvätt och 71 procent tycker att det är knepigt att uppskatta hur mycket tvätten väger. Genom att dosera rätt mängd tvättmedel för varje tvätt skonar man inte bara miljön, man får även bättre tvättresultat samtidigt som man sparar pengar.

– De här siffrorna bevisar det vi länge har misstänkt, att de flesta tycker att det är svårt att veta hur man tvättar sina kläder på bästa sätt och hur mycket tvättmedel som behövs. Att inte dosera rätt mängd tär både på den egna ekonomin och på miljön, säger Maria Ståhl, Commercial Manager för Sverige på Whirlpool Nordic.

– Tvättmedel står för den största delen av våra tvättkostnader och med rätt dosering kan man spara upp till tio liter tvättmedel per år. Idag finns det tvättmaskinsmodeller som både väger tvätten och ger indikationer för hur mycket tvättmedel som behövs, allt för att minska miljöpåverkan, minska mängden tvättmedel och optimera tvättresultatet, fortsätter Maria Ståhl.

Sammanfattning:

• 90 procent tror att tvättmedel är skadligt för miljön.
  • 54 procent följer oftast inte tvättmedelsförpackningens anvisningar vid dosering av tvättmedel.
  • Drygt varannan (52 procent) uppger att de tvättar enstaka plagg eller halvfulla maskiner.
  • 57 procent tycker att det är svårt att veta hur mycket tvättmedel som behövs. Jämfört i ålder är det framför allt 23-35-åringar som tycker att det är knepigt, drygt sju av tio 23-35-åringar tycker att det är svårt att dosera.
  • 71 procent tycker att det är svårt att uppskatta hur mycket tvätten som man ska tvätta väger.

Om undersökningen

Whirlpool har i augusti månad 2012 låtit göra en kartläggning av svenskars inställning och kunskap om hur man tvättar. Totalt genomfördes drygt 1000 webbaserade intervjuer med respondenter från hela landet. Intervjuerna utfördes av det oberoende undersökningsföretaget Cint/Snabba svar, på uppdrag av Whirlpool.

För mer information eller pressbilder, var vänlig besök Whirlpools pressrum eller kontakta:

Maria Ståhl, Whirlpool Sverige, +46 8 685 05 19, e-post maria_stahl@whirlpool.com

Charlotte Holmbergh Jacobsson, Geelmuyden.Kiese, +46 709 89 05 18, e-post chj@geelmuyden-kiese.se

Whirlpoolkoncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $19 miljarder (2011), 68 000 anställda och 66 tillverknings- och forskningscenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Mer information om företaget hittar du på http://www.whirlpoolcorp.com.

Med ungefär 11 500 anställda, närvaro i 30 europeiska länder och tillverkning i sju länder är Whirlpool EMEA ett helägt dotterbolag till Whirlpoolkoncernen. Koncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $19 miljarder (2011), 68 000 anställda och 66 tillverknings- och forskningcenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Whirlpools europeiska huvudkontor ligger i Comerio (VA), Italien. För mer information om företaget, besök hemsidan www.whirlpoolcorp.com