Nya kylskåpet med Activ0° låter dig njuta av maten längre

Trenden är att äta hälsosamt och naturligt. Det finns en förkärlek till enkla rätter som bygger på färska råvaror, det skrivs och pratas om smak, näringsvärde och hälsa. Med Whirlpools nya kylskåp 6TH SENSE Fresh Control med Activ0°-zon håller maten sig fräsch längre.

− En bra maträtt bygger på fina råvaror, och ligger inte mataffären precis runt hörnet är den rätta kylen ett måste för att färska råvaror ska behålla sin fräschör säger Mattias Larsson, Whirlpools kock och måltidsinspiratör.

Förläng hållbarheten med Activ

Whirlpools nya 6TH SENSE Fresh Control kylfrys är utrustad med en speciell Activ0°-zon, ett separat förvaringsutrymme som är perfekt för att bevara kött och fisk vid låga temperaturer runt 0°C. Det unika med Activ0°- zonen är att det är ett utrymme i kylskåpet med eget fläktsystem, sensorer och elektronikkort.

En låg förvaringstemperatur förhindrar tillväxten av bakterier och förlänger matens livslängd. Studier visar dessutom att mat som förvarats i Activ0°-zonen bevarar sin färg två gånger bättre än mat som förvarats i en traditionell kyl[1].

Activ0°-systemet i kombination med Whirlpools 6TH SENSE Fresh Control gör det möjligt att hålla maten fräsch och färsk längre. 6TH SENSE Fresh Control kylfrysar kontrollerar och anpassar temperaturen och luftfuktigheten i hela kylskåpet, vilket säkerställer en optimal kylförvaring som innebär att matens hållbarhet förlängs upp till fyra gånger[2]. Om maträtten blir en succé eller inte beror till stor del på hur färska ingredienserna är och hur väl de bevarats i kylen.

Det viktigaste för konsumenten vid köp av kylskåp är tekniken som bevarar maten fräsch länge. Kylförvaring med låg luftfuktighet torkar ut maten och gör att den förlorar vitaminer, konsistens och färg. En alltför fuktig miljö kan orsaka mögeltillväxt och bakterier. Därför är balansen mellan rätt temperatur och luftfuktighet i kylutrymmet viktig, säger Maria Ståhl, Commercial Manager för Sverige på Whirlpool Nordic.

Fakta: Så fungerar Activ0°

• Activ0°-zonen aktiveras enkelt med ett knapptryck för att hålla en temperatur runt 0°C. När Activ0°- funktionen inte är aktiv kan zonen användas som ett vanligt kylutrymme.
  • Tester genomförda av Whirlpools Centre of Excellence har visat att temperaturen i Activ0°-zonen håller maten färsk och bevarar både näringsvärden och utseende längre än ett traditionellt kylskåp.
  • Temperaturen i Activ0°-zonen hämmar tillväxten av bakterier som är den vanligaste orsaken till att mat förstörs. Whirlpools nya system garanterar en längre livslängd på fisk och kött[3] jämfört med traditionella kylskåp.
  • Den låga temperaturen i Activ0°-zonen sänker även oxidationstakten, som påverkar matens utseende och näringsvärde. Testresultat visar att till exempel fisk förvarad i Activ0°-zonen håller sig fräsch mycket längre jämfört med i traditionella kylskåp.

Det nya kylskåpet Whirlpool 6TH SENSE Fresh Control med Activ0°-zon kommer att lanseras under sommaren 2011.

[1] Jämfört med Whirlpool kylskåp utan 6TH SENSE technology

[2] Jämfört med ett Whirlpool Total No Frost kylskåp

[3] Jämförande test med Whirlpools kylskåp, 5°C. Bakterier mätt med

1)         Totalt antal bakterier enligt UNI EN ISO 4833:2004

2)         Psykotropa bakterier enligt Circ Reg 17, 13/03/2002 SO BURL n.37 09/09/2002 Met RL02

Tidsriktlinjerna kan variera beroende på ursprunglig livsmedelskvalité. Respektera alltid utgångsdatum om det anges.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Maria Ståhl, Whirlpool Sverige, +46 685 05 19, e-post maria_stahl@whirlpool.com

Amanda Florin, Geelmuyden.Kiese, +46 708641974, e-post afl@geelmuyden-kiese.se

Whirlpoolkoncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $18,4 miljarder (2010), 71 000 anställda och 67 tillverknings- och forskningscenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Mer information om företaget hittar du på http://www.whirlpoolcorp.com.

Med ungefär 12 000 anställda, närvaro i 30 europeiska länder och tillverkning i sju länder är Whirlpool EMEA ett helägt dotterbolag till Whirlpoolkoncernen. Koncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $18,4 miljarder (2010), 71 000 anställda och 67 tillverknings- och forskningcenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Whirlpools europeiska huvudkontor ligger i Comerio (VA), Italien. För mer information om företaget, besök hemsidan www.whirlpoolcorp.com