• Whirlpool/

Över hälften av Europas kylar och frysar klarar inte de europeiska testerna: Whirlpool - en av få som håller sina löften

EU har testat tillförlitligheten på energimärkning av kylar och frysar och resultaten är skrämmande. Över hälften av alla kylar och frysar håller inte vad de lovar i enlighet med sin energimärkning. Marknadsövervakningen av vitvaror är bristfällig när det gäller energimärkning.

– En ärlig märkning av produkter skyddar konsumenten och säkerställer rättvis konkurrens, säger Maria Ståhl, Commercial Manager för Sverige på Whirlpool Nordic.

Projektet ATLETE (Appliance Testing for Energy Label Evaluation) har genomfört test på 80 olika kylskåps- och frysmodeller som är energimärkta efter europeisk standard. Testet utfördes på uppdrag av Europeiska kommissionen.

Av de 40 tillverkarna som var involverade i testet är Whirlpool en av de få som märker sina apparater på rätt sätt när det gäller både energieffektivitet och kapacitet.

ATLETE:s projektkoordinator säger själv att marknadsövervakningen av apparater i de flesta av EU:s medlemsländer är för låg.

– Vi hoppas att resultaten av dessa tester kan öka marknadsövervakningen genom initiativ från nationella myndigheter, säger Andrea Ricci, Projektkoordinator ATLETE.

Mätningarna visar att bara 47 % av produkterna, som alla finns på den europeiska marknaden, är korrekt märkta avseende samtliga fem parametrar som testats: energikonsumtion, förvaringstemperatur (inkluderat klimatklass), nettovolym, fryskapacitet och temperaturstegringstid vid strömavbrott.

ATLETE-projektet startades 2009 med avsikt att övervaka ett korrekt genomförande av energimärkning på produkter som säljs inom EU.

– Vi prioriterar miljö och energieffektivitet. Korrekt energimärkning är nödvändig för att ge våra kunder och återförsäljare möjligheten att välja rätt, baserat på fakta. Det faktum att våra produkter klarade testerna i alla fem kategorier speglar Whirlpools fokus på miljö- och hållbarhetsfrågor samt kvalité, säger Maria Ståhl, Commercial Manager för Sverige på Whirlpool Nordic.

De slutgiltiga resultaten presenterades av ATLETE på en konferens i Bryssel under “the European Union’s Sustainable Energy Week” (11-15 april). Kostnaden för projektet var 1 miljon Euro varav 75 % kom från Europeiska kommissionens “Intelligent Energy Europe” program.

Alla ATLETE:s resultat går att återfinnas på www.atlete.eu.

Sedan slutet på 2010 har det införts en ny europeisk energimärkning som kommer att bli obligatorisk från och med november 2011. Som bevis på sitt engagemang i hållbarhetsfrågorna kommer Whirlpool redan under våren 2011 att börja använda den nya märkningen på relevanta kyl- och frysprodukter för att även fortsättningsvis göra det möjligt för konsumenter att granska energieffektiviteten på vitvarorna. Läs mer om den nya energimärkningen på http://www.newenergylabel.com/index.php/start.

För bilder vänligen besök Whirlpools pressrum eller kontakta Amanda Florin.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Maria Ståhl, Whirlpool Sverige, +46 685 05 19, e-post maria_stahl@whirlpool.com

Amanda Florin, Geelmuyden.Kiese, +46 708641974, e-post afl@geelmuyden-kiese.se

Whirlpoolkoncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $18,4 miljarder (2010), 71 000 anställda och 67 tillverknings- och forskningscenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Mer information om företaget hittar du på http://www.whirlpoolcorp.com.

Med ungefär 12 000 anställda, närvaro i 30 europeiska länder och tillverkning i sju länder är Whirlpool EMEA ett helägt dotterbolag till Whirlpoolkoncernen. Koncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $18,4 miljarder (2010), 71 000 anställda och 67 tillverknings- och forskningcenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Whirlpools europeiska huvudkontor ligger i Comerio (VA), Italien. För mer information om företaget, besök hemsidan www.whirlpoolcorp.com