Smarta produkter för det moderna hemmet

Under designmässan i Milano visade Whirlpool prov på smarta lösningar anpassade för det moderna och uppkopplade hemmet. Genom intelligent teknik, funktionell design och miljöanpassade produkter skapar Whirlpool förutsättningar för en enklare, snyggare och grönare vardag.

– Vårt fokus är som alltid att skapa innovativa lösningar för det moderna hushållet utan att göra avkall på funktion och design, säger Maria Ståhl, Commercial Manager för Sverige på Whirlpool Nordic.

Förenkla vardagen med Whirlpools 6TH SENSE Live technology
Under årets mässa demonstrerades bland annat en användarvänlig app som gör det möjligt att via en smart phone, surfplatta eller bärbar dator interagera och styra dina hushållsprodukter – i eller utanför hemmet. Varje produkt kopplas samman via ett Wi-fi-nätverk och är på så sätt tillgänglig för att sända och ta emot information. Med några enkla knapptryckningar kan du t.ex. aktivera frysens snabbinfrysningsläge redan när du befinner dig i affären eller hämta recept och inköpslista baserat på de matvaror du har hemma i kylen. Därtill kan du bl.a. få information om din energikonsumtion och möjlighet att planlägga hemmets olika aktiviteter för att minska energikostnaderna.

Genom denna presentation har Whirlpool gett en förhandsglimt av en ny kommande generation vitvaror förberedda för den mobilt uppkopplade konsumenten - 6TH SENSE Live technology.

– Den nya tekniken är ett utmärkt exempel på hur vi ständigt arbetar med att utveckla vårt koncept 6TH SENSE. Det handlar om att förenkla vardagen för våra konsumenter så mycket som möjligt. Förutom miljövänliga produkter med optimerad prestanda kommer vi tack vare den nya tekniken kunna erbjuda många nya funktioner och tjänster, berättar Maria Ståhl.

Ljus för intuitiv vägledning
The Lightning experience är ett annat innovationsprojekt som presenterades på årets mässa i Milano. Genom att på ett kreativt sätt använda ljus på produkterna i form av tydliga LED-indikatorer och informativ steg-för-steg belysning blir det enklare och tydligare för konsumenterna hur produkterna ska användas.

Graphics on Glass; trendig och elegant glasdekor
Då köket går allt mer mot att vara en samlingsplats för umgänge, snarare än en arbetsplats, spelar materialvalen och designen en allt större roll. En materialteknik som visar på design i framkant är Whirlpools grafiska glas. Genom att applicera fina geometriska mönster på glaset skapas en dekorativ 3D-effekt att vila ögonen på före, under och efter middagen. Ett designutförande som lämpar sig särskilt för hem med öppen planlösning och som bidrar till att kök och vardagsrum smälter samman på ett naturligt sätt. Den nya designen presenterades med en serie produkter bestående av en fläkt, en ugn och en induktionshäll.

– För de som verkligen vill sätta en personlig prägel på sitt kök är vår nya serie med fläktar med en panelfront i glas något att satsa på. Fronten finns med olika grafiska motiv och kan enkelt bytas ut för att förnya uttrycket i rummet. Även dessa fungerar som en bro mellan kök och vardagsrum, men är kanske främst till för de som vågar ta ut svängarna lite extra, avslutar Maria Ståhl, Commercial Manager för Sverige på Whirlpool Nordic.

För mer information eller pressbilder, var vänlig besök Whirlpools pressrum eller kontakta:

Maria Ståhl, Whirlpool Sverige, +46 685 05 19, e-post maria_stahl@whirlpool.com

Camilla Träff, Geelmuyden.Kiese, +46 707689910, ctr@geelmuyden-kiese.se

Whirlpoolkoncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $19 miljarder (2011), 68 000 anställda och 66 tillverknings- och forskningscenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Mer information om företaget hittar du på http://www.whirlpoolcorp.com.

Med ungefär 11 500 anställda, närvaro i 30 europeiska länder och tillverkning i sju länder är Whirlpool EMEA ett helägt dotterbolag till Whirlpoolkoncernen. Koncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $19 miljarder (2011), 68 000 anställda och 66 tillverknings- och forskningcenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Whirlpools europeiska huvudkontor ligger i Comerio (VA), Italien. För mer information om företaget, besök hemsidan www.whirlpoolcorp.com