Whirlpool formar framtidens köksmiljö

Stilren design, innovativa material och förföriska färger. Rationaissance är namnet på den trend som utgör grunden för Whirlpools genomgripande satsning på design. En satsning som kommer förändra vår syn på köksmiljön.

Rationaissance handlar om ett återupptäckt intresse för funktionella och rationella aspekter av formgivning. En design som balanserar det stilrena mot det sofistikerade, det rationella mot det eleganta.  Rationaissance innebär ett fokus på rena och enkla former, innovativa materialval och modern teknik samt ett lockande utbud av färger.

Minimalistisk och funktionell design

Den tyske arkitekten Ludwig Mies van der Rohes paroll om att ”Less is more” är troligen det enklaste sättet att sammanfatta Whirlpools designsatsning. Det handlar om design som ger användaren en självklar känsla av intuitiv enkelhet, men som just därför kräver enormt mycket arbete eftersom varje detalj måste bli exakt rätt och ofta ha multipla funktioner.

Minimalistisk design och modern funktionalism är ledord för en form byggd på rena och enkla linjer. Det är symmetri och balans som skapar harmonin och alla onödiga detaljer har skalats bort. Stilrenhet och ett fokus på användarvänlighet utmärker Whirlpools produkter, vilket inte minst blir tydligt i Glamour-serien. Exempelvis har den inbyggda ugnen i Whirlpools Glamour-linje belönats med två av designvärldens mest prestigefyllda priser, IF Award 2009 och  med Honorable Mention i Red Dot Design Award 2010.

Innovativa material som klarar påfrestningarna

Moderna och högkvalitativa material har en helt avgörande betydelse i Whirlpools designsatsning. Ingen produkt blir bättre än de material och komponenter de är uppbyggda av och här samspelar traditionell ingenjörskonst med den senaste forskningen inom miljöteknologi och nanoteknik för att skapa material med de rätta egenskaperna. Det finns flera viktiga aspekter att ta hänsyn till. Materialen ska klara de hårda påfrestningarna i köksmiljön samtidigt som de måste vara tilltalande rent estetiskt. Dessutom är miljöaspekten viktig, man måste se till materialens hela livscykel.

Whirlpool arbetar kontinuerligt med att utveckla och förbättra materialen i företagets produkter. Whirlpool var de första att introducera bland annat iXeliumTM, en ny form av rostfritt stål som förenar estetik och funktion. Med hjälp av modern nanoteknologi har man skapat ett material med en yta som förblir fräsch under lång tid. iXeliumTM förhindrar att ytan missfärgas och rostar och gör den betydligt mer reptålig. Dessutom skyddas ytan mot fläckar från kladdiga fingrar. Materialet är helt unikt och mycket lätt att hålla rent och Whirlpool lämnar tio års garanti mot missfärgade ytor och korrosion.

Mångfald av förföriska färger

Whirlpools designidé handlar bland annat om att ett kök kan vara så mycket mer än bara vitt och rostfritt. Därför experimenterar Whirlpool gärna med färger och former och är inte rädda för att kliva ur traditionella mönster och linjer.

Samtliga färger är noga utvalda för att accentuera material och ytor.  Intresserar man sig för ett tidlöst elegant uttryck finns flera alternativ i Glamour-serien  med sobert monokromatiska ytor i färgerna Satin Bronze, Satin Anthracite, Pure White och Dark Mirror.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Maria Ståhl,  Whirlpool Sverige, tlf +46 685 05 19, e-post maria_stahl@whirlpool.se

Amanda Florin, Geelmuyden.Kiese, tlf +46 70 864 19 74, e-post afl@geelmuyden-kiese.se

Om Whirlpool
Whirlpoolkoncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $18,4 miljarder (2010), 71 000 anställda och 67 tillverknings- och forskningscenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder.

Med ungefär 12 000 anställda, närvaro i 30 europeiska länder och tillverkning i sju länder är Whirlpool EMEA ett helägt dotterbolag till Whirlpoolkoncernen. Whirlpools europeiska huvudkontor ligger i Comerio (VA), Italien. För mer information om företaget, besök hemsidan www.whirlpoolcorp.com.