Whirlpool i samarbete med Sveriges och Finlands framtida designers

Hur kommer framtidens hushåll att se ut? Vad kommer att påverkas ur ett hållbarhetsperspektiv? För att ta reda på vad morgondagens designers tror har Whirlpool inlett ett samarbete med designskolorna Konstfack*, Umeå Universitet** och Aalto Universitet***. Samarbetet är en förlängning på det internationella projektet ”Sensing the future” som utvecklades av Whirlpool Global Consumer Design Team tillsammans med några av Europas främsta trendsättare under 2011.

– ”Sensing the future” visade sig vara ett oerhört framgångsrikt projekt och nu har vi tagit det ett steg längre och låtit morgondagens designers presentera vad de tror kommer att vara viktigt i hushållen i framtiden, säger Mathias Tingström, Senior Manager EMEA Brand Studio.

Naturlighet, funktionalitet och kreativitet – grunden till morgondagens innovationer

Med en global befolkning som förväntas blir 9 miljarder 2050 och med en urbaniseringstrend där 50 % förväntas bo i städer kommer det att finnas ett behov av framtida innovationer som kan återskapa en naturlig känsla av välbefinnande i våra liv och hem.

Utgångspunkten i uppgiften har varit att utifrån tidigare givna trendinriktningar; Sensing Naturality, Sensing Functionality och Sensing Creativity, som Whirlpools designteam tror kommer påverka framtiden, utveckla och presentera lösningar för framtidens hemelektronik.

Sociala aktiviteter för att uttrycka kreativitet och gemenskap

Genomgående trender i de flesta projekten är gemenskapen i hemmet och enkelheten i det nödvändiga i form av produkter och lösningar i och omkring hemmet. Exempel på projekt från de båda skolorna är:

The Food workshop

Från Konstfack: Kristoffer Olsson, Mojdeh Hassani, Emil Håkansson, Linus Sundblad

Precis som i ett av de koncept Whirlpools design team tagit fram under namnet Fireplace är The Food Workshop ett exempel på hur begreppet funktion står i centrum. Med den tänkta arbetsytan skapas en öppen planlösning med löst definierade zoner för umgänge och matlagning, samtidigt som den är en social mötesplats för människor. The Food Workshop är tänkt att fungera som ett gemensamt rum där alla boende i en byggnad kan träffas och kreativt laga mat tillsammans.

The Talking Table

Från Konstfack: Hsieh Yi Ying

The Talking Table är ett exempel på hur köksupplevelserna kan stärka förhållandet mellan familjemedlemmar, genom att skapa nya möjligheter att laga mat tillsammans med barnen. Genom att använda teknologi på ett nytt sätt är The Talking Table ett exempel på hur matlagningsprocessen kan vara både rolig och lärorik på samma gång.

Together

Från Konstfack: Christian Högstedt

Together är en hyllning till att kökstrenderna går mer och mer mot att förespråka köksöar. I Together är det barnen som står i fokus. Genom att utgå från deras behov skapas en större delaktighet och en vilja att vara med och hjälpa till vid matlagningen. Med hjälp av förfinad teknologi skapas ett rum som både inbjuder till kreativitet under matlagningen men som även är ett rum att njuta av såväl under som efter middagen.

Whirlpool to go

Från Aalto Universitet: Vanja Valencak, HongJung Kwon and Goran Bjelajac

Likt Whirlpools koncept FreshConnect, handlar Whirlpool to go om att skapa lösningar som ökar livskvaliteten samtidigt som den tar hand om miljön. Konceptet består av en uppsättning tillbehör som är särskilt utformade för att skapa en perfekt kylförvaring för varje typ av livsmedel i förhållande till storlek och form.  Då FreshConnect är avsedd för inomhusbruk är Whirlpool to go en lösning för den ultimata picknicken.

Eco

Från Aalto Universitet: Muhyeon Kim, Daoxiang Zhang

Eco visar på vad intuitiva lösningar med fjärrstyrning kan göra för att underlätta hanteringen av matvaror. Med hjälp av en smartphone-applikation och specialanpassade matboxar, samt en publik kyl på exempelvis universitet eller arbetsplatser, skapas möjligheter att dela med sig av och utbyta råvaror med vänner och kollegor. Eco är en lösning för att i framtiden minska förbrukningen av matvaror och skapa interaktion med vänner och bekanta, så att vi både spar pengar och bidrar till rädda miljön.

Urban Hearth

Från Aalto Universitet:

Urban Hearth ett exempel på hur matlagning och socialt umgänge knyts samman. Genom en webbaserad matlagningssida, med möjlighet att direkt beställa mat och arrangera middagar i en lokal anpassad med de senaste teknologiska vitvarorna, skapas utrymme för matlagning med nära och kära. På ett enkelt sätt ger Urban Hearth dig en matupplevelse att dela och minnas.

Ett smakprov av designsamarbetena med Konstfack och Aalto Universitet kommer att presenteras av Whirlpool under EuroCucina i Milano den 18-19 april.

*Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola. Inom konst, design och konsthantverk erbjuder Konstfack treårig utbildning på grundnivå som leder till konstnärlig kandidatexamen och en tvåårig industridesignkurs som leder till en masterexamen.

** Designhögskolan vid Umeå Universitet erbjuder fem olika akademiska program och två ettårskurser med speciellt fokus på industridesign. Skolan erbjuder en rad olika program med allt från kandidatexamen till masterexamen och doktorandutbildning.

***Aalto Universitet är en sammanslagning av Helsinki School of Economics, Helsinki University of Technology and The University of Art and Design Helsinki. Skolan är känd som en av de största i Norden inom konst och design och är även en av de främsta skolorna på området i världen.

För mer information eller pressbilder, var vänlig besök Whirlpool’s pressrum eller kontakta:

Theresia Dybring, Whirlpool Sverige, +46 685 05 26, theresia_dybring@whirlpool.com

Maria Hansson, Geelmuyden.Kiese, +46 70 795 58 95, mah@geelmuyden-kiese.se

Whirlpoolkoncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $19 miljarder (2011), 68 000 anställda och 66 tillverknings- och forskningscenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Mer information om företaget hittar du på http://www.whirlpoolcorp.com.

Med ungefär 11 500 anställda, närvaro i 30 europeiska länder och tillverkning i sju länder är Whirlpool EMEA ett helägt dotterbolag till Whirlpoolkoncernen. Koncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $19 miljarder (2011), 68 000 anställda och 66 tillverknings- och forskningcenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Whirlpools europeiska huvudkontor ligger i Comerio (VA), Italien. För mer information om företaget, besök hemsidan www.whirlpoolcorp.com