Whirlpool lanserar induktionsugn – ett helt nytt sätt att laga mat på

Att använda induktionsteknik vid matlagning i ugn är ett helt nytt sätt att laga mat på. Med Whirlpools 6TH SENSE induktionsugn förbättras och effektiviseras matlagningen radikalt med godare resultat och halverad tillagningstid.

Med en induktionsugn går matlagningen inte bara extremt mycket snabbare, maten blir dessutom godare eftersom induktionsugnen gör att aromerna i maten frigörs i högre grad än i en vanlig ugn. 6 TH SENSE Induktionsteknik innebär att man kombinerar induktionsteknologi med traditionell ugnstillagning, vilket gör det möjligt för mer innovativ matlagning.

– Induktionsugnen är revolutionerande för matlagningen eftersom det går snabbare, den drar mindre energi och ger ett både bättre och jämnare resultat. Den har dessutom flera smarta funktioner som till exempel att man kan laga upp till tre rätter samtidigt i den så kallade Cook3-funktionen. När induktionsfunktionen inte är aktiverad fungerar den som en helt vanlig ugn och man har därmed två ugnar i en, säger Maria Ståhl, Commercial Manager på Whirlpool.

Fördelar med induktionsugnen 6 TH SENSE :

• Tillagning i induktionsugn sparar upp till 50 procent av tiden jämfört med tillagning i vanlig ugn[1]
  • Ugnen behöver inte förvärmas eftersom induktionsplattan överför värme när den kommer i kontakt med grytor eller formar.
  • Miljövänlig eftersom induktionsfunktionen drar upp till 50 procent energi.[2]
  • Whirlpool 6 TH SENSE Induktionsfunktion optimeras även med hjälp av grillfunktionen som automatiskt aktiveras för att komplettera induktionsfunktionen när det behövs.

Multifunktionell – använd som vanlig ugn vid behov

• När induktionsläget är inaktivt fungerar ugnen precis som en vanlig ugn.
  • Med den så kallade Cook3-funktionen kan man laga tre olika rätter samtidigt utan att några dofter eller smaker blandas.
  • Behöver det som tillagas vändas eller röras om halvvägs genom tillagningen hörs en ljudsignal från ugnen som påminner när det är dags.

Lätt att hålla ren
Med hjälp av Whirlpools exklusiva ytbehandling på ugnen, iXeliumTM, bibehåller stålet på induktionsugnen sin ursprungliga glans extra länge och är dessutom mycket reptåligt. Ugnen är även mycket enkel att rengöra invändigt tack vare den inbyggda StarcleanTM tekniken som är ett snabbt, effektivt och miljövänligt rengöringsprogram som körs på 35 minuter med en låg temperatur på 90 grader.

Induktionsugnen börjar säljas i maj i år och i samband med lanseringen kommer ugnen att visas upp i Stockholm, Göteborg och Malmö i så kallade ”pop up stores”. Mer information kommer.

Rekommenderat pris: SEK 17 390

[1] Baserat på Whirlpools egna tester där man jämfört tillagningstiden mellan induktionsugnar och traditionella ugnar.

[2] Baserat på Whirlpools egna tester där man jämfört energiförburkning vid matlagning mellan vanlig ugn och induktionsugn.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Maria Ståhl, Whirlpool Sverige, 46 685 05 19, e-post maria_stahl@whirlpool.com
Charlotte Holmbergh Jacobsson, Geelmuyden.Kiese, 46 709 89 05 18, e-post chj@geelmuyden-kiese.se

Whirlpoolkoncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $18,4 miljarder (2010), 71 000 anställda och 67 tillverknings- och forskningscenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Mer information om företaget hittar du på http://www.whirlpoolcorp.com.

Med ungefär 12 000 anställda, närvaro i 30 europeiska länder och tillverkning i sju länder är Whirlpool EMEA ett helägt dotterbolag till Whirlpoolkoncernen. Koncernen är världsledande inom tillverkning och marknadsföring av större hushållsmaskiner med en omsättning på $18,4 miljarder (2010), 71 000 anställda och 67 tillverknings- och forskningcenter runt om i världen. Företaget marknadsför Whirlpool, Maytag, KitchenAid, Jenn-Air, Amana, Brastemp, Consul, Bauknecht och andra stora varumärken i nästan alla världens länder. Whirlpools europeiska huvudkontor ligger i Comerio (VA), Italien. För mer information om företaget, besök hemsidan www.whirlpoolcorp.com