Nu lanserar vi Örebro läns första klimatinitiativ för bygg-, fastighets- och anläggningsbranschen

Klimatinitiativ Örebro Län är ett samarbete mellan lokala företag, Region Örebro län, Länsstyrelsen i Örebro Län och Örebro kommun med syfte att accelerera omställningen till netto-noll utsläpp inom bygg-, fastighets- och anläggningsbranschen. Målet är att hela länet ska vara klimatneutralt till 2045.

Byggbranschens negativa inverkan på klimatet är väldokumenterad. Branschen står inför stora utmaningar, men genom ett starkare samarbete kan vi vända utvecklingen och skapa hållbara lösningar tillsammans. I Sverige finns flera lokala initiativ som redan idag driver utvecklingen mot en hållbar framtid inom dessa branscher. Men i Örebro län har liknande initiativ saknats – tills nu.

– Det finns många bra nätverk som förmedlar information, men när det kommer till att gå från ord till handling så har det saknats drivkraft i länet inom stora delar av området. Med inspiration från liknande initiativ på andra håll i Sverige kände vi att vi tillsammans kan göra stor skillnad och accelerera arbetet genom att starta Klimatinitiativet, berättar Oskar Widlund, White Arkitekter och Anna Cedermark, Eyra Gruppen.

Vår ambition är att samla aktörer från hela branschen för att tillsammans accelerera arbetet och nå målet om en klimatneutral bransch till 2045 med netto noll CO-utsläpp.

Initiativets huvudsakliga syfte är att stödja medlemmarna i en gemensam kompetensutvecklingsprocess som rör centrala fokusområden som affärsmodeller, materialval, bygglogistik och förvaltning. Genom att mäta, redovisa och kommunicera våra klimatlöften kan vi tillsammans säkerställa en snabbare och effektivare övergång till hållbara metoder och material.

Vår vision är en klimatneutral bygg-, anläggnings- och förvaltningssektor i Örebro län till år 2045, med netto-noll CO-utsläpp. Vi har satt upp ambitiösa delmål för de kommande åren för att säkerställa en tydlig och påtaglig minskning av utsläpp med målet att bidra till en framtid där våra barn kan leva och trivas.

Uppstartsgruppen: Region Örebro Län, Länsstyrelsen i Örebro län, Örebro kommun, Fastighetsägarna, Byggföretagen, ÖBO, Eyra Gruppen, White Arkitekter, Kamtech, Ventpartner och NA Bygg.

Mer information finns på klimatinitiativ.se

För mer information:
Oskar Widlund, Kontorschef Örebro, White Arkitekter
oskar.widlund@white.se

Anna Cedermark, VD, Eyra Gruppen
anna.cedermark@eyragruppen.se

White Arkitekter är ett av Skandinaviens ledande arkitektkontor. Vi arbetar med hållbar arkitektur, design och stadsutveckling i en internationell kontext för nuvarande och kommande generationer. Vår mission är att, med arkitekturens kraft, driva omställningen till ett hållbart liv. Vår vision är att 2030 ska alla våra projekt vara formstarka, regenerativa och klimatneutrala. Vi är ett medarbetarägt arkitekturkollektiv som utgörs av cirka 600 medarbetare med närvaro i Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland, Kanada och Östafrika.