Så har energikrisen påverkat svenskarnas bostadspreferenser

Efter förra vinterns extrema elpriser har energifrågan blivit en viktig fråga för svenskarna när de ska välja bostad. Åtta av tio tycker att det är viktigt eller mycket viktigt att bostaden är energieffektiv och sju av tio har minskat sin elförbrukning till följd av de höga priserna. Hur mycket energi en byggnad förbrukar är starkt kopplat till dess gestaltning och med rätt utformning skulle våra bostäder kunna bli mycket energisnålare.

Förra vinterns energikris gjorde svenska folket smärtsamt medvetna om vikten av en energieffektiv bostad. En statistiskt säkerställd undersökning utförd av Novus på uppdrag av White Arkitekter visar att hela 72 procent minskade sin energiförbrukning på grund av de höga priserna och risken för energibrist. Och det har gett bestående effekter. Hela 78 procent uppger att de tänker fortsätta med samma beteende även om priserna skulle sjunka och 83 procent uppger att energieffektivitet är viktigt eller mycket viktigt om de skulle flytta till en ny bostad.

– För att möta den efterfrågan behöver fastighetsägare och kommuner ta fasta på de möjligheter som arkitekturen ger för att skapa energieffektiva byggnader när de planerar nya bostadsprojekt och bostadsområden. Dessutom måste renoveringstakten av äldre byggnader med sämre energiprestanda öka. Det skulle vara till nytta både för de boende och hela samhället. Samtidigt skulle det kunna minska Sveriges klimatpåverkan, säger Anna Graaf, hållbarhetschef på White Arkitekter.

Det är redan idag fullt möjligt att skapa byggnader som ger mer energi än de använder, så kallade energipositiva byggnader. Solceller i fasad och på tak ger egenproducerad energi och gör det möjligt att producera mer energi än som går åt i byggnaden.

– Hur mycket energi en byggnad förbrukar är starkt kopplat till dess gestaltning. Det handlar bland annat om byggnadens form och volym, hur vi optimerar ytorna, att dagsljuset utnyttjas, hur väl vi isolerar och vilka material vi väljer. Det gäller också att skapa förutsättningar redan i planeringen, så att det till exempel är möjligt att ta vara på solenergin mot södervända tak och fasader, säger Anna Graaf, hållbarhetschef på White Arkitekter.

Nu finns också pilotprojekt för att utveckla hela områden som är energipositiva, till exempel i Järfälla kommun. Detta är en avgörande faktor för att Sveriges kommuner ska kunna bli klimatneutrala. Energipositiva områden och byggnader ger också en ökad trygghet i energiförsörjningen från lokala hållbara energikällor. De minskar även behovet av köpt energi vilket leder till lägre och mer förutsägbara energikostnader för företag och andra konsumenter.

Fler äldre än yngre har förändrat sitt beteende
I åldersgruppen 65–79 år har 82 procent minskat sitt hushålls energiförbrukning till följd av energikrisen. Bland 18–29-åringarna har endast 55 procent förändrat sitt beteende. Däremot tycker 80 procent eller fler av de svarande i alla åldrar att det är viktigt eller mycket viktigt med en energieffektiv bostad om de skulle flytta idag.

Läs hela rapporten Den hållbara staden här.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av White Arkitekter mellan den 13–22 mars 2023. Den är statistiskt säkerställd och har 3 390 respondenter mellan 18–79 år ur Novus Sverigepanel.

Bilaga
Har energikrisen med höjda elpriser och risk för energibrist fått dig att minska ditt hushålls energiförbrukning?

Ja 72 % 55 % 72 % 77 % 82 %
Nej 26 % 40 % 27 % 22 % 15 %
Vet ej 2 % 4 % 2 % 1 % 3 %

Tror du att du kommer att behålla samma nivå på din energiförbrukning i hushållet även om priserna återgår till ”normala” nivåer?

Totalt 18–29 år 30–49 år 50–64 år 65–79 år
Ja, energikrisen har gett bestående effekter på min energiförbrukning 78 % 70 % 79 % 83 % 78 %
Nej, jag kommer att återuppta samma beteenden som innan elpriset sköt i höjden 12 % 15 % 14 % 8 % 13 %
Vet ej 10 % 15 % 7 % 9 % 10 %

Om du flyttade till en ny bostad idag hur viktigt eller oviktigt skulle det vara för dig att välja en energieffektiv bostad?

Mycket viktigt 31 % 26 % 33 % 31 % 33 %
Ganska viktigt 52 % 54 % 52 % 48 % 55 %
Ganska oviktigt 9 % 9 % 10 % 11 % 6 %
Mycket oviktigt 1 % 0 % 2 % 2 % 1 %
Vet ej 6 % 10 % 4 % 7 % 5 %

För mer information:
Louise Lundberg, Head of Public Relations, White Arkitekter
louise.lundberg@white.se

White Arkitekter är ett av Skandinaviens ledande arkitektkontor. Vi arbetar med hållbar arkitektur, design och stadsutveckling i en internationell kontext för nuvarande och kommande generationer. Vår mission är att, med arkitekturens kraft, driva omställningen till ett hållbart liv. Vår vision är att 2030 ska alla våra projekt vara formstarka och klimatneutrala. Vi är ett medarbetarägt arkitekturkollektiv som utgörs av cirka 700 medarbetare med närvaro i Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland, Kanada och Östafrika.