Analys efter Bokslutskommuniké 2023 och potentiellt Ayima-förvärv

TradeVenues analytiker kommenterar White Pearl Technology Groups (WPTG) första bokslutskommuniké för 2023 som ett listat företag på First North Growth Market, och pekar på högre vinst och betydande uppsida i värderingen. I rapporten tas också det aktuella budet på Ayima Group i beaktande i ett tillväxtscenario med Ayima inkluderat i företagsgruppen.

"Trots det makroekonomiska läget med högre räntor och stigande inflation lyckades White Pearl Technology Group (WPTG) under andra halvåret öka omsättningen organiskt med 18% till 123 (104) MSEK."

"På årsbasis ökade omsättningen med ca 30% till 240 (183) MSEK, vilket enligt företagsledningen ger en bra indikation på företagsgruppens underliggande tillväxt."

I ett separat uttalande summerar TradeVenues senioranalytiker Claes Vikbladh rapporten genom att säga:

“Under 2023 lyckades företaget uppnå en omsättningstillväxt om ca 30% där denna tillväxt dessutom var helt organisk. Med antagandet att "gamla" WPTG växer med 20% och att Ayima konsolideras under halvårsskiftet skulle vår omsättningsprognos för 2024 öka till 354 MSEK. Dessa prognoser skulle i sin tur resultera i ett rörelseresultat om 41,1 MSEK och därmed innebära en förbättring med över 20% i förhållande till 2023. Baserat på våra nya prognoser ger vår värderingskalkyl ett börsvärde på 385 MSEK eller 14 SEK per aktie, vilket ska ställas i relation till den nuvarande aktiekursen om 6 SEK. Vi är dock fullt medvetna om att en sådan värdering fordrar ytterligare ett antal rapporter som styrker bolagets utvecklingskurva samt att kunskapen om bolaget ökar.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marco Marangoni, VD, White Pearl Technology Group,

E-post: ir@whitepearltech.com, Telefon: +598 93 370 044

Jenny Öijermark, IR-Manager, White Pearl Technology Group,

E-post: jenny.oijermark@whitepearltech.com, Telefon +46 0707 340 804

White Pearl Technology Group’s certified Adviser är Swedish North Point Securities AB.

OM WHITE PEARL TECHNOLOGY GROUP AB

White Pearl Technology Group (WPTG), är baserat och listat i Stockholm på Nasdaq First North Growth Market som WPTG. Koncernen består av 28 företag som är verksamma inom informationsteknologi. De är diversifierade IT-företag som säljer tjänster, egna lösningar och produkter samt tjänster och produkter från tredjepartsleverantörer. Koncernen har närvaro i trettio länder över hela världen. Koncernens verksamhet är för närvarande inriktad på tillväxtmarknader, särskilt Afrika, Asien, Mellanöstern och i mindre utsträckning Latinamerika. www.whitepearltech.com

Snabbfakta

TradeVenues analytiker kommenterar White Pearl Technology Groups (WPTG) första Bokslutskommuniké för 2023 som ett listat företag på First North Growth Market, och pekar på högre vinst och betydande uppsida i värderingen.

Citat

TradeVenues senioranalytiker Claes Vikbladh