ERPST startar upp digitala transformationsprojekt i Etiopien värda över USD 2,7 miljoner

ERPST, en del av det globala teknikföretaget White Pearl Technology Group (WPTG), levererar lösningar för digital omställning av företagens resursplanering (ERP). Projekten, värda över 2,7 miljoner amerikanska dollar gäller två stora företag i Etiopien - Ethiopian Insurance Corporation och Addis Abeba Water & Sewage Authority. Projekten har påbörjats och ska vara genomförda om sex månader.

Ethiopian Insurance Corporation har anlitat ERPST:s för implementeringen av UNIT4 ERP och INSIS försäkringsprogram under en tolvårsperiod för bättre kontroll och styrning av ekonomi, inköp, HRMS, lönehantering, livförsäkring och allmän försäkring.

ERPST startar nu upp nästa steg med uppgraderingar och förbättringar med hjälp av den senast utvecklade teknologin. De ska driva på och katalysera ytterligare operativ effektivitet och ge en högre kvalitet på kundsupporten för Ethiopian Insurance Corporation.

Samtidigt har också Addis Abeba Water & Sewage Authority använt sig av ERPSTs tjänster under tio år, för att komma igång med UNIT4 ERP och integrerad faktureringsprogramvara och effektivare administration av ekonomi, inköp, HRMS, lönehantering, lager och fakturering av räkningar för vatten.

De förbättringar och uppgraderingar som gjorts optimerar processer, förbättrar företagets smidighet och beslutsfattandet för allmännyttan i servicen av miljontals hushåll.

- Vi är stolta över att vara en långsiktig partner som hjälper till med att effektivisera administrationen av två prestigefyllda etiopiska organisationer genom digitala innovation. Lokalkännedom och branschkunskap i kombination med ett fokuserat förändringsarbete har varit avgörande för projektens framgång, säger Marco Marangoni, vd för WPTG.

De nämnda projekteten, och andra liknande som redan genomförts såsom implementeringen av ICT-projekt för African Union värt över 2,5 miljoner USD samt uppdrag för EiC, Aawsa, Eepco, Midroc Gold and ATA som ERPST har levererat, tillsammans med partners, för över USD 12 miljoner sedan starten 2005, bevisar deras förmåga att leverera komplexa, affärskritiska ERP-lösningar. Projekten för dessa stora etiopiska företag sträcker sig över hela den digitala transformationsresa - från den ursprungliga implementeringen till förbättringar, uppgraderingar och support.

Denna information är sådan information som White Pearl Technology Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 oktober 2023 klockan 10.15 CET

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marco Marangoni, VD, White Pearl Technology Group,

E-mail: ir@whitepearltech.com, Telefon: +598 93 370 044

Jenny Öijermark, IR-Manager, White Pearl Technology Group,

E-mail: jenny.oijermark@whitepearltech.com, Telefon +46 0707 340 804

White Pearl Technology Group’s certified Adviser är Swedish North Point Securities AB.

Om Ethiopian Insurance Corporation

Ethiopian Insurance Corporation (EIC) grundades år 1976 med syftet att bedriva alla typer av försäkringsverksamhet i Etiopien och säkerställa att försäkringstjänsterna når ut brett till alla medborgare.

Om Addis Ababa Water and Sewage Authority

Addis Abeba Vatten- och Avloppsmyndighet (AAWSA) är vattenleverantören för Etiopiens huvudstad, Addis Abeba. AAWSA grundades år 1971 med en dubbel uppgift: att tillhandahålla dricksvatten till staden och ett avloppssystem för sanitär bortskaffning av avlopp.

Om African Union

Främjar tillväxt och ekonomisk utveckling i Afrika genom att främja medborgardelaktighet och ökad samarbete och integration av afrikanska stater.

Om ERPST

ERPST är del av White Pearl Technology Group och ett ledande IT-tjänsteföretag i Etiopien. Allt sedan 2001, hjälper de både offentliga och privata företag att implementera digital innovation. www.erpst.com

OM WHITE PEARL TECHNOLOGY GROUP

White Pearl Technology Group, baserat i Stockholm och listat på Nasdaq First North Growth Market, består av 28 företag som är verksamma inom informationsteknik. De är diversifierade IT-företag som säljer sina egna lösningar och produkter samt tjänster och produkter från tredjepartsleverantörer. Koncernen har närvaro i trettio länder över hela världen. Koncernens verksamhet är för närvarande inriktad på tillväxtmarknader, särskilt Afrika, Asien, Mellanöstern och i mindre utsträckning Latinamerika. www.whitepearltech.com

Snabbfakta

Citat

Vi är stolta över att vara en långsiktig partner som hjälper till med att effektivisera administrationen av två prestigefyllda etiopiska organisationer genom digitala innovation. Lokalkännedom och branschkunskap i kombination med ett fokuserat förändringsarbete har varit avgörande för projektens framgång.
Marco Marangoni, vd för WPTG