WPTG avser förvärva femtio procent av aktierna i latinamerikanska Ataraxy Digital, en leverantör av digitala tjänster

White Pearl Technology Group (WPTG) ingår avsiktsförklaring att förvärva femtio procent av aktierna i det uruguayanska företaget Ataraxy Digital för 520 000 SEK i kontant betalning. De återstående aktierna ägs i lika delar av båda grundarna. Förvärvet planeras att genomföras i januari 2024 efter avslutad due dilligence.

Ataraxy Digital är en branschoberoende digital produktdesignbyrå med huvudkontor i Montevideo i Uruguay. WPTG:s fortsatta expansion in på den växande latinamerikanska marknaden tar avstamp i det här förvärvet men också till hårdvaruförsäljning i marknaderna i Indien och Kina. För WPTG öppnar det här upp en mångfald av nya affärsmöjligheter på nya marknader med nya former av erbjudanden och expertisområden so WPTG inte har i sitt erbjudande idag. Byrån fortsätter att drivas under sitt eget varumärke, Ataraxy Digital, av grundarna, Federico Imparatta och Martín Alcalde och förväntas att omsätta 2,7 till 3 miljoner SEK, 2024.

Det strategiska byråförvärvet ökar också WPTG:s kapacitet att erbjuda en helhet av tjänster för kunders digitala omställningar i Latinamerika, Nordamerika och Asien, där Ataraxy Digital redan har en klientbas.

Ataraxy Digitals regionala expertis inom framväxande teknologier kan sömlöst kombineras med WPTG:s globala leveranssystem. För WPTG:s kunder öppnar det här tillgången till en större portfölj som omfattar toppmoderna mobila, AI/ML- och IoT-förmågor för automatiserade processer genom skräddarsydd augmentation. Ataraxys Digitals lokala expertise kring framväxande teknologier kan sömlöst kombineras med WPTGs leveranssystem. För WPTGs kunder öppnas tillgången till utöka tjänstportfölj upp som sträcker sig från mobila tjänster i framkant, AI/ML och IoT med förmåga att automatisera processer genom att skräddarsy lösningar och applikationer.

- Partnerskapet med Ataraxy Digital ger oss en regionala förankring i kombination med deras kunskapsbas inom  prototyping och datagenerad design som är ett perfekt komplement till vår nästa-generations-lösningar på den snabbväxande latinamerikanska marknaden såväl som på andra nya marknader, säger Marco Marangoni, CEO, White Pearl Technology Group.

Ataraxy Digital har kompetensen att erbjuda helhetstjänster kring en produkts livscykel, från koncept till lansering inom vitt skilda branscher såsom fitness, hälsovård och finans. Det gör Ataraxy Digital till en strategisk match med WPTGs växande tjänsteutbud.

Denna information är sådan information som White Pearl Technology Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 november 2023 klockan 13.00 CET.

Om Ataraxy Digital

Ataraxy Digital är en användarcentrerad digital produktdesigner som driver idéförverkligande genom unika expertis att integrera mjukvara, UX och digital strategi. Med expertis inom mobil, webb, produktidéer och företagslösningar hjälper Ataraxy Digital ledande varumärken att utforma digitala produkter som stimulerar framsteg. www.ataraxydigital.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marco Marangoni, VD, White Pearl Technology Group,

E-mail: ir@whitepearltech.com, Telefon: +598 93 370 044

Jenny Öijermark, IR-Manager, White Pearl Technology Group,

E-mail: jenny.oijermark@whitepearltech.com, Telefon +46 0707 340 804

White Pearl Technology Group’s certified Adviser är Swedish North Point Securities AB.

OM WHITE PEARL TECHNOLOGY GROUP

White Pearl Technology Group består av 28 företag som är verksamma inom informationsteknik. De är diversifierade IT-företag som säljer sina egna lösningar och produkter samt tjänster och produkter från tredjepartsleverantörer. Koncernen har närvaro i trettio länder över hela världen. Koncernens verksamhet är för närvarande inriktad på tillväxtmarknader, särskilt Afrika, Asien, Mellanöstern och i mindre utsträckning Latinamerika. www.whitepearltech.com

Snabbfakta

White Pearl Technology Group (WPTG) ingår avsiktsförklaring att förvärva femtio procent av aktierna i det uruguayanska företaget Ataraxy Digital.