Business Stadium - Exceptionell arkitektur möter modern teknik med WICONA-lösningar

Business Stadium West är den första byggnaden i ett affärsdistrikt vid stranden av floden Neris. Byggnaden på 16 500 kvadratmeter är distriktets första etapp i en process för att skapa det dynamiska och multifunktionella affärsdistriktet i centrum av Vilnius.

Modern teknik skapar en ultimat arbetsmiljö

Stadium West representerar, genom samtliga åtta våningar, en modern och högteknologisk design. Upplevelsen startar redan i entrén där du möts av en virtuell assistent som servar gäster och personal. Byggnaden är utrustad med de senaste miljökontrollsystemen där målet var att säkerställa maximal komfort och en bättre arbetsmiljö för alla anställda.

Hela byggnaden representerar också ett rekreationsområde där man vill bevara känslan från Zalgiris fotbollsarena, som tidigare låg i samma område. Fasaden är inspirerad av den tidigare stadionbelysningen med sina ljust inramade fönster.

Varje fönster har en markerad struktur med ventilationsluckor som gör det möjligt att leverera maximalt med frisk luft, vilket skapar en god arbetsmiljö inomhus. Varje arbetsplats får också ett naturligt ljus eftersom de inte är placerade längre än 3,6 m från ett fönster. Det unika atriumet på 30m skapar också ett naturligt stort ljusinsläpp samtidigt som det delar byggnaden i två kroppar genom sin i ögonfallande stora glasfasad.

Projektanpassade fasadlösningar

Business Stadium West har en WICONA WICTEC 50 HI fasadlösning. Lösningen har en 200mm vertikal täckprofil och ett nytt täcklock på 198,5 mm. Genom att välja WICTEC 50 HI ges en stor designfrihet att skapa en unik och anpassad fasadlösning.

Fönster och dörrar för Business Stadium West är också signerade WICONA.

WICLINE 75 evo med ventilationslucka valdes för projektet på grund av dess utmärkta värmeisolerande egenskaper. WICSTYLE 75 evo dörrar valdes också p.g.a. visuell och harmonisk integration i byggnads- och fasadstrukturen.

Energiklassifierad genom förnybara energikällor

På taket möts du av en fantastisk utsikt. Hela terrassen anpassades, inte bara för inspirerande möten och kreativt arbete, utan också med full fokus på miljö och lägre energiförbrukning. Business Stadium West är en A + -klassad byggnad. Taket är utrustat med solceller på 80 kW, som täcker cirka 5% av byggnadens totala årliga elbehov.

Taggar:

Om oss

PUSHING THE LIMITS OF ALUMINUM FAÇADES WICONA är ett tyskt internationellt premiumbrand i byggsystemsektorn inom Hydrokoncernen. WICONA producerar innovativa, hållbara och energieffektiva fasader, fönster, dörrar och profilsystem i aluminium med fokus på kundspecifika projektlösningar. WICONA positionerar sig framgångsrikt på gränsen mellan arkitekter, tillverkare och fasadbyggnadsföretag. Förslag och önskemål från projektpartners införlivas tidigt i processen så att de bästa lösningarna kan bli verklighet – både i nya byggnader och i renoveringar. Hos WICONA har hållbarhet och miljö länge varit en grundläggande del av företagets filosofi och som ett resultat av detta har projekt över hela världen genomförts och tilldelats internationellt erkända byggcertifikat som DGNB, LEED och BREEAM. WICONA finns idag i 48 länder på fyra kontinenter.