En av branschens grönaste legeringar introducerad på byggmarknaden

WICONA fortsätter sitt fokus på hållbarhet med aluminiumlegeringen Hydro CIRCAL  i sina profilsystem. CIRCAL har den högsta andelen återvunnen konsumentskrot - End-of-Life-aluminium på marknaden - med minst 75%. Produktionen är helt spårbar och certifierad av en oberoende tredje part.

De första kontrakten med CIRCAL i fasader från WICONA

År 2018 lanserade Hydro, som äger WICONA, sin nya aluminiumlegering Hydro CIRCAL. Legeringen består av minst 75% konsumentskrot från fasader och fönster som har demonterats från byggnader och återvunnits. Hydro CIRCAL är aluminium av premiumkvalitet med det högsta andelen av återvunnet aluminium på marknaden. "Till skillnad från andra aluminiumlösningar som generellt finns på marknaden och som markndsför sig med innehåll kring återvinning, så hänvisar Hydro CIRCAL inte till processkrot, utan till end-of-life-aluminium som nått slutet på sin livslängd som en produkt" förklarar Dr .-Ing. Werner Jager, teknisk marknadschef för Hydro Building Systems Germany GmbH.

Genom att använda Hydro CIRCAL i byggsystem så återvinns aluminiumskrot tillbaka till produktionscykeln. Omsmältning av aluminium kräver endast 5% av den energi som går till produktion av primär aluminium. Ju högre återvunnet innehåll, desto lägre är koldioxidavtrycket. Hydro CIRCAL har världens lägsta CO2-avtryck: Cirka 2,0 kg CO2 (1,5 - 2,3 kg CO2) per kilo aluminium - 6 gånger (eller 84%) mindre än världsgenomsnittet för primäråtervinning.

I Norge har de första kontrakten med WICONAs byggsystem i Hydro CIRCAL redan tecknats. Ticon i Drammen och Økern Portal i Oslo är bara två exempel på fasadprojekt med CIRCAL.

En av aluminiumbranschens mest hållbara lösningar

Hydro är den första aluminiumtillverkaren som levererar återvunnet aluminium med certifierat innehåll av minst 75% återvunnen konsumentskrot. Skrotsortering sker på en dedikerad anläggning i Dormagen, Tyskland. Anläggningen skickar därefter metallen till omsmältningsanläggningen i Clervaux, Luxemburg, där Hydro CIRCALs göt produceras. Produktionsprocessen är helt spårbar och produkten är certifierad av den oberoende tredje parten DNV-GL.

Ambitiösa europeiska utsläppsmål

I Europeiska kommissionens hållbarhetsmål ska alla nya byggnader ha 0 utsläpp av koldioxid innan 2030. Och 2050 måste alla byggnader ha 0 koldioxidutsläpp. Med den hotande klimatkrisen och skärpta regler måste branschen anpassa sig. Med Hydro CIRCAL tillåter WICONA metallbyggare och arkitekter att uppfylla dessa hållbarhetsmål redan idag - inklusive certifieringar för gröna byggnader som LEED, BREEAM eller DGNB.

____________________

A German brand founded in Ulm in 1948, WICONA has become a global benchmark for technologically advanced aluminium solutions for curtain walls, solar protection, doors and windows, including bullet and fireproof systems. It has introduced to the market the most advanced innovations that have been progressively adopted by all manufacturers, including the thermal breaks for aluminium frames.

WICONA continues to demonstrate its focus on efficiency and sustainability by using thermal insulation strips made from recycled polyamide, which helps to significantly reduce CO2 emissions. With sustainability being one of the brand’s key objectives, WICONA controls all the production phases to guarantee the optimal performance of its systems and, together with designers and façade developers, creates customised solutions constantly pushing the boundaries of energy efficient and sustainable buildings. WICONA belongs to the Norwegian company Hydro, a fully integrated aluminium company with 35,000 employees in 40 countries on all continents, combining local expertise, worldwide reach and unmatched capabilities in R&D.

>> www.wicona.com

Taggar: