LIXA – Arkitektur med fokus på cirkulär ekonomi och ett minimalt CO2 avtryck

Byggbranschen står inför en omfattande och hållbar stadsutvecklingen - både nationellt och internationellt. Byggnader behöver idag höga miljö- och arkitektoniska standarder för att stödja och säkerställa en cirkulär ekonomi i samhället. LIXA-kontorsanläggning i Warszawa, Polen, kommer vara en del av den dynamiska och hållbara utvecklingen av landets huvudstad när byggnaden står klar 2022. WICONA har levererat glasfasader med minst 75% återvunnet aluminium till projektet.

LIXA ligger i det attraktiva Warszawa-distriktet Wola. Huvuddelen av projektet är ett multifunktionellt komplex av tre byggnader som är sammankopplade av en stor gemensam grön trädgård. Specialanpassade glasfasader tillverkade av minst 75% återvunnet aluminium klär byggnaden. Detta innebär att t ex byggprodukter som nått sitt slut har förts tillbaka till produktcykeln genom att smältas ner, återvinnas och återanvändas in i en ny byggnad. Detta sparar inte bara energi - det ger också en markant lägre påverkan på miljön.

Fasaden som är tillverkad av aluminiumlegeringen Hydro CIRCAL har ett CO2-avtryck som är bland de lägsta i världen: omkring 2,3 kg CO2 per kilo aluminium. WICONA kommer att leverera 120 ton till projekt. "Genom att erbjuda fasader med ett minimalt koldioxidavtryck kan vi möta det ökade kravet på marknaden för hållbara och energieffektiva lösningar" säger Hubert Wiśniewski, Säljchef för WICONA Polen.

Vidare kommer LIXA att erbjuda flexibla öppna kontor med maximal tillgång till dagsljus och naturlig ventilation. Rymliga arbetsplatser, en grön gemensam terrass och en innergård fylld med solljus i en avkopplande atmosfär för kreativa möten och arbetstillfällen. Detta tillsammans med olika servicefaciliteter som restauranger, förskola och butiker tillgängliga i byggnaden. "LIXA är det tredje största kontorskomplexet som just nu byggs i Warszawa, det kommer inte bara att bli en arbetsplats - det kommer att vara en plats att vilja tillbringa tid på, varje dag" säger Michał Chrzanowski, HRA Arkitekter.

Eftersom byggnaden kommer att få certifieringen BREEAM Excellent, kommer LIXA att sticka ut som en hållbar och klimatsmart byggnad mitt i staden. "De tillämpade och väl genomtänkta fasadsystemen kommer att göra det möjligt för anläggningen att minska energibehovet i framtiden" säger Michal Chrzanowski.

A-klassbyggnaden kommer att färdigställas 2022 och täcker då en yta på 65 000 kvm. Den första delen kommer att stå klar under sommaren 2020, den andra 2021 och den tredje 2022. Sammanfattningsvis; LIXA blir i praktiken, en imponerande och hållbar byggnad med sitt låga koldioxidutsläpp, mitt i hjärtat av Warszawa.

Arkitekt: HRA Architects

Metallbyggare: Firma Widok Sp. z o. o.

Totalentreprenör: Porr

WICONA lösningar: Fasad WICTEC 50 and WICTEC 50FP. Fönster: WICLINE 75 evo och WICLINE 75 evo ventilation flap. Dörrar  WICSTYLE 75 evo

Om Hydro CIRCAL:

Hydro CIRCAL är en serie produkter som är tillverkade av återvunnen skrot. Genom att använda återvunnet material minskar vi på energianvändningen rejält, samtidigt som vi fortfarande kan erbjuda produkter av hög kvalitet. Procentandelen skrot förändras beroende på kundens specifikationer, men vi kan alltid garantera ett koldioxidavtryck på under 2,3 kg koldioxid per 1 kg producerad aluminium.

WICONA delivers intelligent high-tech aluminium building systems, technical expertise for international building projects and all-around service for the creativity of architects and fabricators. WICONA is a part of the Norwegian Hydro group, which also owns the Technal, Domal, SAPA and Askey brands.

Hydro is a fully integrated aluminium company with 35,000 employees in 40 countries on all continents, combining local expertise, worldwide reach and unmatched capabilities in R&D. In addition to production of primary aluminium, rolled and extruded products and recycling, Hydro also extracts bauxite, refines alumina and generates energy to be the only 360° company of the global aluminium industry.

Taggar: