• WICONA/

Totalt ombyggnad med lågkoldioxidaluminium för ikonisk och historisk byggnad

Ticon-byggnaden i Drammen moderniserades nyligen med WICONA fasader i Hydro CIRCAL - återvunnet aluminium med lågt koldioxidavtryck. Lägg sedan till högteknologi och respekt för den ursprungliga arkitekturen, så får du ett projekt som är unikt i Norden, kanske också i världen.

Ticon-byggnaden är en ikon i Drammen. Det byggdes 1963 och har en arkitektonisk stil som är typisk för tidsperioden, en stil som håller på att försvinna. Byggnaden har ett antikvariskt värde och är därför listad på kommunens skyddslista, något som ägaren Ticon Eiendom är stolt över. Samtidigt gav detta stora utmaningar eftersom byggnaden var mogen för förändring. Ticon Eiendom ville förbereda byggnaden för framtiden, men alla förnyelser måste göras med så liten förändring av det ursprungliga utseendet som möjligt.

"Vi fick höra att projektet var omöjligt och ingen förnekar att det har varit utmanande", säger Vegon Foseid, projektledare på Ticon. "För att möta utmaningarna bildade vi en projektgrupp som involverade våra arkitekter, entreprenörer och leverantörer, där Hydro var en av dessa. "
Hydro bidrog genom sitt varumärke WICONA med aluminiumkompetens, utbildning för metallbyggaren FacadeConsult Aluminium AS, och inte minst med en av världens mest hållbara aluminiumlegeringar, Hydro CIRCAL, bestående av minst 75% återvunnet konsumentskrot från t ex. gamla fönster, aluminiumförpackningar och bildelar.

Man har inte bara lyckats modernisera byggnaden till en högre standard och behålla det ursprungliga arkitektoniska uttrycket, man har även lyckats göra byggnaden nästan energineutral och extremt hållbar med högteknologi och Hydro CIRCAL. Resultatet är en byggnad som har minskat uppvärmningsbehovet med 80%.

Det har gått drygt ett år sedan Hydro lanserade sina grönare varumärken CIRCAL och REDUXA. Sedan lanseringen har Hydros affärsenhet Building Systems, som levererar fasader till bygg- och anläggningsindustrin genom varumärkena WICONA, TECHNAL och Sapa, satsat fullt på grönare aluminiumprodukter.

Hydro Building Systems passerade nyligen en milstolpe på 40 byggprojekt med fasader med Hydro CIRCAL. Det är mer än 2300 ton grönare aluminium, med små och stora projekt upp till 400 ton. I slutet av 2020 kommer alla produkter från Hydro Building Systems i Europa att finnas tillgängliga i antingen CIRCAL eller REDUXA.

____________________________________

Om Hydro CIRCAL:
Hydro CIRCAL är en serie produkter som är tillverkade av återvunnen skrot. Genom att använda återvunnet material minskar vi på energianvändningen rejält, samtidigt som vi fortfarande kan erbjuda produkter av hög kvalitet. Procentandelen skrot förändras beroende på kundens specifikationer, men vi kan alltid garantera ett koldioxidavtryck på under 2,3 kg koldioxid per 1 kg producerad aluminium.

Om Hydro REDUXA:
Hydro REDUXA är vår serie med certifierad, koldioxidsnål aluminium. Den görs med förnybar energi, vilket resulterar i ett maximalt koldioxidavtryck på 4,0 kg koldioxid per kg aluminium – en fjärdedel av det globala genomsnittet. Detta är ett av världens lägsta kolaluminiumresultat hittills.

WICONA delivers intelligent high-tech aluminium building systems, technical expertise for international building projects and all-around service for the creativity of architects and fabricators. WICONA is a part of the Norwegian Hydro group, which also owns the Technal, Domal, SAPA and Askey brands.

Hydro is a fully integrated aluminium company with 35,000 employees in 40 countries on all continents, combining local expertise, worldwide reach and unmatched capabilities in R&D. In addition to production of primary aluminium, rolled and extruded products and recycling, Hydro also extracts bauxite, refines alumina and generates energy to be the only 360° company of the global aluminium industry.

>> www.wicona.se

Taggar: