Bokslutskommuniké för Wiema AB för räkenskapsåret 2016

Wiema 2016, var ett år i förändring och Wiema lyckades nästan helt slutföra omställningen av flytten vilket skulle nås först 2017.

Kvartalsrapport koncernen 1 oktober – 31 december 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 5,8 MSEK
  • Rörelseresultatet blev -4,8 MSEK
  • Rörelsemarginalen blev -83 %
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -4,8 MSEK
  • Resultat per aktie efter skatt blev -0,12 SEK
  • Kassaflöden från den löpande verksamheten -5,7 MSEK

Helårsrapport koncernen 1 januari – 31 december 2016:

• Nettoomsättningen uppgick till 16,5 MSEK
  • Rörelseresultatet blev -18,0 MSEK
  • Rörelsemarginalen blev -109 %
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -18,0 MSEK
  • Resultat per aktie efter skatt blev -0,45 SEK
  • Kassaflöden från den löpande verksamheten - 13,4 MSEK
Okt-Dec Okt-Dec Helår  Helår
2016 2015 Ändring % 2016 2015 Ändring %
Nettoomsättning 5 757 1 886 205% 16 548 6 864 141%
Bruttoresultat 3 823 1 538 149% 9 864 5 452 81%
EBITDA -3 587 -723 E/T -12 802 -5 027 E/T

Årets resultat föreslås balanseras i ny räkning. För räkenskapsåret 2016 avser styrelsen i Wiema föreslå att ingen utdelning lämnas. Rapporten har inte varit föremål för granskning av revisorerna. Den fullständiga årsredovisningen kommer att finns tillgänglig för allmänheten den 6 mars 2017.

Väsentliga händelser före räkenskapsårets utgång

Den 28 januari förvärvade Bolaget Brånemark Integration AB med sitt franska dotterbolag Biosmile SARL. I samband med detta förvärv bildades koncernen Wiema vilket också framgår av kvartalsrapporten 31 mars 2016. Under mars månad engageras Jerry Wiener som konsult i strategiska frågor. Försäljningsansvarig för Skandinavien anställs. I april blir Dentware Scandinavia AB vinnare av årets Innovationspris i Kristianstad. Samma månad påbörjas flytt av företaget från Kristianstad till Helsingborg. Henrik Werner utses till ny VD under hösten. I juli tillträder återigen Stefan Jacobsson som styrelsens ordförande. Den 16 september flyttades bolagets aktie till observationslistan på grund av oklarheter angående biolagets finansiella situation. Aktien återflyttats från observationslistan till ordinarie lista den 7 december efter att ovan nämnda oklarheter klargjorts. I oktober genomför Bolaget en riktad nyemission på 19 953 462 aktier i bolaget till Wienvest AB för en total teckningslikvid om 10 miljoner kronor. Genom emissionen ökar aktiekapitalet i Bolaget från 1 995 346,20 kronor till 3 990 692,40 kronor. Samma månad träffar företaget efter många års tvistande avseende patent, förlikning med Heraeus Kulzer Nordic AB.

Väsentliga händelser efter räkenskapsårets utgång

Wiema fick i början av 2017 ensamrätt på tillverkning och försäljning av partiella skelett som produceras på ett helt nytt sätt. I början av 2017, bytte företaget namn från Dentware Scandinavia AB till Wiema AB. I februari avgår Rickard Brånemark och Christophe Hocquet från Bolagets styrelse och Bolagets aktie flyttas till observationslistan då styrelsen inte är fullständig. Christophe Hocquet har senare meddelat att han kvarstår i styrelsen till årsstämman den 27 mars 2017.

Årsstämman kommer hållas den 27 mars 2017

Datum för kommande rapporter:

• Q1        28 april 2017
  • Q2        25 augusti 2017
  • Q3        26 oktober 2017

Wiema, tidigare Dentware, grundades 2011. Bolaget utvecklar kostnadseffektiva, individanpassade tand- och implantatburna kron- och brokonstruktioner i titan och koboltkrom, med hjälp av avancerad och delvis unik CAD CAM teknik. Genom dotterbolaget Brånemark Integration tillverkas även implantat. Wiema noterades på Aktietorget den 9 maj 2014 och handlas på Aktietorget med sitt nya namn och förkortningen WIEM, från och med den 14 februari 2017. Wiema  AB hade den 24 februari  2017 cirka 660  aktieägare som sammantaget hade ett innehav av 39 906 924 aktier i bolaget.. Handelsbeteckningen för aktien är WIEM och ISIN-koden är SE0005798642.

www.wiema.com

VD Henrik Werner kommenterar

2016 innebar ett år med stora förändringar för Wiema. Flytten från Kristianstad till Helsingborg visade sig gå snabbare och smidigare, samt vara mer kostnadseffektiv, än vi förutsatte. Omstruktureringar både när det gäller personal och företag genomfördes. Förlusten på helåret blev inte heller så stor som befarat. Kapitaltillskott tillfördes Wiema för att kunna vända den tidigare förlusten. Resultatet av kapitaltillskottet 2016 är bland annat att företaget har kunnat rekrytera en effektivare och kunnigare organisation och trots att företaget flerdubblat produktionskapaciteten, så har man ändå lyckats att sänka sina kostnader väsentligt. De goda framsteg som gjorts under 2016 kommer att vara till stor hjälp för att förverkliga våra ambitiösa planer för 2017.

Wiema har en helt ny maskinpark och våra nya produkter kommer att förenkla för hela dentalbranschen. Företaget fick i början av 2017 ensamrätt på tillverkning och försäljning av partiella skelett som produceras på ett helt nytt sätt. I början av 2017, bytte företaget namn från Dentware Scandinavia AB (publ) till Wiema AB (publ).