• Wiema/

Dentware Scandinavia AB har ingått överenskommelse om ett förvärv av Brånemark Integration AB

Dentware Scandinavia AB och det svenska dentala implantatbolaget Brånemark Integration AB har kommit överens om ett avtal där Dentware förvärvar samtliga aktier i Brånemark Integration AB inklusive det franska dotterbolaget BioSmile Sarl.

Förvärvet är villkorat av att Dentware Scandinavia ABs aktieägare accepterar betingelserna och att bolaget når den finansiering som behövs. Förvärvet genomförs dels genom en apportemission och dels genom kontantbetalning. Dentware kommer att kalla till en extraordinär bolagsstämma för att behandla affären och samtidigt utvidga styrelsen.

”En spännande affär som tar oss in i en ny tid och upp i en högre division”, säger Per Dybwad, VD på Dentware Scandinavia AB. Han tillägger: ”Brånemark Integration AB och dess dotterbolag BioSmile Sarl hade en total försäljning på drygt SEK 13,7 millioner under 2014 och tillför oss världens mest kända dentala implantat, namn och beprövade behandlingskoncept. Förvärvet gör det samtidigt möjligt för Dentware att ta ett stort steg vidare i bolagets internationalisering. Dessutom kommer Dentware att ingå ett viktigt samarbetsavtal inom forskning och utveckling med Dr. Rickard Brånemark och hans verksamheter inom osseointegration.”

Efter uppköpet kommer det kombinerade bolaget fortsätta att handlas på Aktietorget under Dentware Scandinavia AB [DENT], med Brånemark Integration AB som ett helägt dotterbolag för utveckling, produktion och försäljning av dentala implantat och övriga delar av Brånemark Integration ABs produktportfölj. BioSmile Sarl kommer att fortsätta betjäna marknaderna i Frankrike och BeNeLux för både Brånemark Integration ABs och Dentware Scandinavia ABs produkter och tjänster.

Per Dybwad kommer att vara VD för koncernen, medan Mikael Escobar-Bach kommer att fortsätta som ledare av Brånemark Integration ABs expansion och produkt- utveckling samt få det överordnade ansvaret för marknadsföring.

”Dentware Scandinavia ABs innovativa CAD/CAM produkter gör det nu möjligt för Brånemark Integration AB att fullfölja den strategiska inriktningen i att bli en så kallad ”total solution provider”. Den gemensamma strategin passar utmärkt in i den planerade lanseringen av ett nytt unikt implantatkoncept som kommer att presenteras på den Europeiska Implantatkongressen EAO i Stockholm i september”, säger Mikael Escobar-Bach.

”Jag är mycket nöjd med denna överenskommelse, som stärker våra möjligheter att leverera säkra kvalitetslösningar till marknaden och patienterna. Jag ser också fram emot att vara med som aktieägare i det kombinerade bolaget, och till ett fortsatt nära och personligt samarbete med ledningen i Dentware”, säger Dr. Rickard Brånemark.

Dentware Scandinavia ABs ordförande Stefan Jacobsson säger; ”Detta är ytterligare ett steg i företagets strategi att expandera internationellt och på bred front med en inriktning att bli en ledande aktör på den dentala implantatmarknaden. Genom att kombinera Dentwares avancerade teknologi med Brånemarks implantat kommer bolaget kunna erbjuda marknaden ett unikt och komplett behandlingskoncept”.

Mer information om transaktionen kommer att lämnas i kallelsen till extrastämman.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Per Dybwad, VD, Dentware Scandinavia AB

E-post: per.dybwad@dentware.se

Les mer om Dentware på www.dentware.se

Kort om Dentware Scandinavia AB (publ)

Det innovativa bolaget Dentware Scandinavia AB – bildat i Kristianstad 2011 – framställer kostnadseffektiva, individanpassade tand- och implantatburna kron- och brokonstruktioner i titan och koboltkrom med hjälp av avancerad, delvis unik, 3D-skrivarteknologi. Dentwares försäljning på drygt SEK 6 miljoner under 2014 är idag inriktad mot det dentalprotetiska området. Bolagets största marknader är Sverige, Norge samt Frankrike. Dentware är inne i en mycket expansiv fas och nya marknader förhandlas i dagsläget.

Kort om Brånemark Integration AB

Brånemark Integration AB bildades av ”the father of osseointegration” – Professor P-I Brånemark och hans son Dr. Rickard Brånemark under 2001. Bolaget utvecklar, producerar och säljer tandimplantat och tillhörande komponenter och instrument.

BioSmile Sarl är fokuserat på försäljning och service till dentalmarknaden i Frankrike och har byggt upp en ledande position med ett antal smarta och intelligenta protetiska lösningar med hög kvalité. Bolaget uppvisar en hög tillväxt och har i dag tusentals kunder (tandläkare, kirurger och tandtekniska laboratorier) och har en ledande position på marknaden.

Läs mer om Brånemak Integration på http://branemarkintegration.com

Taggar: