Wihlborgs bygger Europas största Comfort Hotel i Malmö

Report this content

Wihlborgs Fastigheter AB och Choice Hotels Scandinavia har tecknat ett 15-årigt hyresavtal som innebär att Wihlborgs utför om- och tillbyggnad på nuvarande Comfort Hotel Malmö. Hotellet har ett mycket bra läge vid Slagthuset på Carlsgatan 10, strax intill Malmö central och Citytunneln.

Byggstart sker under sommaren 2009 och invigning av det nya hotellet beräknas ske december 2010, samtidigt som Citytunneln öppnar. Comfort Hotel Malmö kommer då att innehålla 307 hotellrum, 6 konferensrum samt restaurant och blir med detta Malmös största hotell. Det befintliga hotellet kommer att vara i drift under om- och tillbyggnaden.

Hotellet ligger i en spännande del av Malmö som just nu genomgår en stor omvandling. Malmö Central byggs f.n. ut i samverkan med Citytunnelprojektet och en ny stadsdel, Nyhamnen, planeras in här.

– Wihlborgs har ett långvarigt och gott samarbete med Choice och vi är glada över att de fortsätter sin utvidgning i Malmö, säger Anders Jarl VD för Wihlborgs Fastigheter. Läget får anses vara ett av Malmös bästa med Citytunneln, ett flertal parkeringsgarage och Malmös innerstad inom ett stenkast.

– Avtalet ger oss möjlighet att bygga det som kommer att bli Europas största Comfort Hotel mitt i Malmö, säger Thomas Westergaard, VD för Comfort Hotels Scandinavia. Det blir ett fräscht, modernt och läckert hotell för affärs- och privatresenärer, beläget i den mest spännande delen av Malmö.

Comfort Hotels är urbana, effektiva och smarta hotell byggda för moderna resenärer som önskar bo centralt i spännande miljöer.