• Willebrand Invest AB/

ayondo, ett FinTech-innehav hos Skövde-baserade Willebrand Invest, är planerat för börsnotering i Singapore till en värdering runt 1,4 miljarder

Report this content

ayondo (www.ayondo.com) är ett FinTech företag inom sociala investeringar med CFD och Spread Betting som en del av sitt erbjudande. Stefan Willebrand grundade verksamheten i Skövde under 2005 och sålde sedan större delen av sitt innehav under 2009 men behöll en del av innehavet och placerade detta i det publika investmentbolaget Willebrand Invest (www.willebrandinvest.com) tillsammans med ytterligare ett antal investerare. ayondo har nu planerat en börsnotering i Singapore till en värdering runt 1,4 miljarder kronor.

FinTech företaget ayondo, vilket fokuserar på sociala investeringar, CFD och Spread Betting, vilket grundades av Stefan Willebrand i Skövde under 2005 expanderade internationellt och etablerade ett värdepappersbolag i London. Under 2009 sålde Willebrand större delen av sitt innehav i ayondo och placerade kvarvarande delen av sina ayondo-aktier i sitt publika investment företag Willebrand Invest tillsammans med ett antal externa investerare. Willebrand grundade sedan Bricknode tillsammans med sitt team i Skövde vilket är en molnbaserad plattform för finansmarknaderna som nu utgör grunden för flera vertikala applikationer som bland annat Bricknode Broker för värdepappersbolag.

ayondo ska nu genomföra en börsnotering i Singapore till en värdering runt 1,4 miljarder kronor som ett mycket eftertraktat FinTech erbjudande.

Läs artikeln om hur Willebrand Invest och Bricknode arbetar tillsammans i sitt ekosystem för att lösa de huvudsakliga utmaningarna för FinTech företag.

“Att bygga och driva vad som nu är ayondo var en mycket värdefull erfarenhet för samtliga inblandade. Under 2005 var vi bara i början av molnrevolutionen vilket finansmarknaden har varit mycket långsam med att anamma. Vi lärde oss att det var möjligt att bygga en internationell finansiell tjänst från en liten stad som Skövde och driva en verksamhet i London.

ayondo kommer att bli det första likvida innehavet för Willebrand Invest och vår första publika FinTech investering. Under de senaste 7 åren har vi fokuserat på att göra samma sak igen. Utan att göra så mycket väsen av oss har vi byggt upp Bricknode vilket har genererat över 30 miljoner kronor i SaaS inkomster samtidigt som vi har investerat över 20 miljoner utöver detta för att skapa en finansiell plattform för framtiden. Vi har också byggt LendyTech med över 28 000 låntagare, en vinstgivande verksamhet med över 25 miljoner i årsinkomst och vinstmarginal över 40%. Just nu lanserar vi Kreditbörsen inom Peer-to-Peer utlåning där vi hjälper företag att få bättre lån samt genererar unik avkastning för investerare, allt detta från ett bas-team i Skövde där vi nu är fler än 30 heltidsanställda plus personer och företag som är associerade till Bricknodes ekosystem.” säger Stefan Willebrand, Grundare & VD.

Stefan Willebrand, Grundare & VD
Willebrand Invest AB (publ)
www.willebrandinvest.com
Telefon: +46 (0)8 559 22 116
E-mail: stefan@willebrandinvest.com

Willebrand Invest är ett publikt investmentföretag med fokus på FinTech-investeringar inom Bricknodes ekosystem för finans.

Taggar:

Citat