Willhem förvärvar i Halmstad och Eskilstuna

Willhem har ingått avtal om förvärv av totalt 1 763 hyreslägenheter i Halmstad och Eskilstuna. I och med affären växer Willhem i attraktiva Mälardalen och blir den största privata bostadsaktören i Halmstad. Säljare är Akelius.

Expansionen sker genom avtal om förvärv av 31 fastigheter med totalt 1 763 hyreslägenheter till ett överenskommet fastighetsvärde om 2,8 miljarder kronor. Fastigheterna i Halmstad är centralt belägna och innehåller 1 160 lägenheter och ett pågående projekt där 72 nya lägenheter uppförs. Beståndet i Eskilstuna innefattar 603 lägenheter, även dessa med centralt läge. Den totala befintliga uthyrningsbara arean är 119 100 kvadratmeter.

Affären är ännu ett steg i Willhems tillväxtstrategi, att växa på de orter där företaget finns etablerat i dag och samtidigt komma in på nya marknader.

Det är roligt att vi nu växer så kraftigt i Mälardalen. Här ser vi synergieffekter med vår verksamhet i Västerås som tillsammans med Eskilstuna kommer att utgöra ett förvaltningsområde, säger Willhems vd Mikael Granath. I Halmstad dubblerar vi i princip fastighetsbeståndet. Som nästa steg hoppas vi få igång vår nyproduktion både i Halmstad och Västerås.

I och med affären övergår även Akelius personal i Halmstad och Eskilstuna till Willhem. Förvärvet är villkorat av sedvanlig konkurrensprövning. Tillträde är planerat till den 1/3 2017.

Mikael Granath
Vd, Willhem