Willhem lanserar nytt ramverk för grön finansiering

Willhem har tagit fram ett nytt ramverk för grön finansiering som speglar bolagets övergripande hållbarhetsstrategi. Det nya ramverket ersätter ramverket för gröna obligationer från år 2021.

Ramverket är baserat på Green Bond Principles 2021, framtaget av ICMA (International Capital Market Association). Hänsyn har även tagits till delar av EU Taxonomins tekniska granskningskriterier för förebyggande av klimatförändringar. Ingående kategorier i det gröna ramverket är gröna byggnader, förnybar energi, hållbara transportlösningar samt energieffektivisering.

–Willhem har högt ställda klimatmål med ambitionen att nå nettonoll i scope 1 och 2 till 2030 samt att utsläppen i scope 3 ska halveras till samma år jämfört med basår 2018. En stor del av våra växthusgasutsläpp kommer från energianvändningen i våra byggnader, varför vi under lång tid arbetat brett med energieffektivisering. Med höjda krav och målsättningar kommer det nya gröna ramverket stötta vårt fortsatta arbete mot våra klimatmål, säger Christian Forsell, hållbarhetsansvarig.

Ramverket har granskats av den oberoende organisationen Morningstar Sustainalytics. Deras bedömning är att Willhems ramverk leder till en positiv miljömässig förändring samt att ramverket är robust, transparent och i linje med de fyra kärnkomponenterna av Green Bond Principles 2021.

Ramverket, som tagits fram i samråd med Svenska Handelsbanken, och second opinion finns tillgängligt på Willhems hemsida.

Finansdirektör och vice vd, Willhem

E-post: peter.malmen@willhem.se

Willhem är ett bostadsbolag som tror på idén om ett boende som människor längtar och vill hem till. Vi äger, utvecklar och förvaltar hyreslägenheter på utvalda tillväxtorter i Sverige. Varje dag arbetar vi långsiktigt med att skapa ett enkelt och tryggt boende som är bra för både hus och människor. Ägare är Första AP-fonden.