Antik receptbok återskapar historisk whisky

Report this content

Nyligen upptäckte arkivarien vid det skotska whiskydestilleriet Grant’s, företagets äldsta recept i familjearkiven. Här fanns ett 100 årigt recept på ”Stand Fast Whisky” efter handskrivna anteckningar av grundaren William Grant. Receptet var nerskrivet den 11 juni 1912. Grant’s har nu återskapat den historiska Stand Fast whiskyn efter det ursprungliga receptet och tagit fram 100 flaskor för att fira upptäckten.

Grant’s nuvarande Master Blender, Brian Kinsman, har tolkat det gamla receptet för att återskapa 1912 års blandning. Flaskorna kommer inte att säljas, utan ska ingå i familjens arkiv tillsammans med den antika handskrivna receptboken för kommande generationer. Stand Fast Whisky från 1912 är en blended Scotch whisky med en rik smak av honung.

- Den nygamla Stand Fast Whiskyn är speciell och smaken ligger mycket nära originalet. Av de 100 flaskor som tagits fram, har Sverige fått möjligheten att provsmaka på en flaska. Vi kommer att presentera den nygamla whiskyn på en provning efter sommaren, säger Oscar J-T Holm William Grant & Sons, Sverige.

Fram tills idag har receptet för Grant’s whisky gått i arv genom muntlig tradition i flera generationer. Grant’s Master Blender har med sin egen känsla och kunskap kunnat skapa dagens Grant’s Blended Scotch Whisky.

För mer information och/eller beställning av bilder kontakta: Inger Söderholm, inger@effektivamedia.se, tel. 0709-969599

William Grant & Sons är världens största familjeägda dryckeskoncern. Bolaget har lyckats behålla sitt oberoende sedan det grundades i Dufftown 1887, när den då 47 årige William Grant förverkligade sin livsdröm och startade familjens första destilleri.

Taggar: