Heta vinterdrinkar med whiskey och svenska vintersmaker

Report this content

Tullamore DEW följer upp succén med sommardrinken Irish DEW , med tre varma vinterdrinkar – Hot DEWs

Både varma drinkar och whiskey lämpar sig väl under vår kalla svenska vinter. För att skapa drinkarna har Tullamore DEW tagit hjälp av bartendern Antonio Alvarez, med en bakgrund hos bland annat barerna Berns och F12 i Stockholm. Antonio ser en tydlig trend i hur vi svenskars drinkbeställningar skiftar efter årstid.

- På vintern när det är kallt och ruggigt ute är det betydligt fler gäster i baren som beställer drinkar med whiskey och annan mörk sprit. Mörk sprit upplevs som varmare i smaken och när det är kallt ute vill vi helt enkelt värma insidan. Det är viktigt att välja en whiskey som är len och delikat i smaken, såsom Tullamore DEW, när man blandar varma drinkar, här är irländsk whiskey att föredra framför skotsk, säger Antonio Alvarez.

Tullamore DEWs runda och lena smak gör sig mycket bra varm vilket Irish Coffeen är ett bevis på. Utgångspunkten i skapandet av Hot DEW´s har varit att låta den mjuka trippeldestillerade whiskeyn möta klassiska svenska vintersmaker.

- Vi strävat efter att lyfta fram Tullamore DEWs vintriga toner så som äpple, torkad frukt och honung. Med det som utgångspunkt har vi adderat en del kryddighet vilket också är typiskt för den svenska vintern. Foggy DEW har smak av ingefära och saffran medan Bitter DEW smaksätts med Angostura bitter, äppelmust och torkad frukt. Apple DEW har en tydlig karaktär av äppelcider och lönnsirap, säger Antonio Alvarez.

Guide till att lyckas med varma whiskeydrinkar:
För den som vill prova att blanda varma whiskeydrinkar hemma i vinter finns vissa saker att tänka på för at resultatet ska bli så bra som möjligt.

- Val av whiskey: Vilken whiskey du väljer har stor påverkan på drinkens karaktär. Bestäm först vilken karaktär du vill att drinken ska ha och välj whiskey därefter. Vill du göra en varm drink, välj en mjukare och en lenare whiskey.

- Framhäv nyanserna: Försök inte dölja whiskeysmaken utan känn efter vilka toner som finns i smaken och jobba med att framhäva dem ytterligare genom att addera andra ingredienser.

- Varma smaker: Skillnaden mot att göra en kall drink är att alla smaker blir starkare varma. Smaka därför alltid av drinken varm och välj inte ingredienser som är för skarpa i smaken.

- En drink är en historia: Tänk på drinkens helhet när du komponerar de olika smakerna. En bra drink är som en historia och ska ha en början, en mitt och ett slut. Ingen smak får därför bli för överlägsen utan det måste vara en balans av sött, surt och alkohol.

Hot DEWs – tre heta vinterdrinkar med whiskey
Drinkarna passar utmärkt att servera på en fest eller middagsbjudning eftersom att de alla är lätta att göra många av på samma gång.

Bitter DEW
En varm, mustig och kryddig drink med smak av Ingrid Marie-äpplen, Angostura bitter och torkad frukt samt en skvätt klassisk svensk punsch. Inspirationen kommer till viss del från traditionell svensk glögg som från början gjordes på äpplen. Serveras i ett kraftigare champagneglas.
1 cl Svensk Flaggpunsch
5 cl Gastronomigruppen Äppelmust Ingrid Marie
1-2 Stänk Angostura bitter
Lätt rostad aprikos
Vit och svarta russin (blötlagda i Tullamore DEW)
Garnering: Stjärnanis
Gör såhär: Lägg russinen och aprikos i botten av ett champagneglas. Värm whiskeyn, punschen, äppelmusten och Angostura bitter tillsammans i en kastrull. Häll över den torkade frukten i glaset. Servera med en stjärnanis som dekoration på toppen.

Foggy DEW
En drink med inspiration från den klassiska äggtoddyn som likt Irish Coffe passar som efterrätt efter en god middag. Smaksatt med honung samt ingefära - traditionella vinterkryddor. Förr i tiden värmdes den här typen av drinkar med en spiskrok. Serveras i ett vinglas.
5 cl Tullamore DEW
1 cl Honungssuryp (honung blandat med vatten, 30-40 procent vatten 70 – 60 procent honung )
1 cl Ingefärssuryp
1 st helt ägg
Garnering: Saffran och saltlakritspulver
Vid jul passar det bra att servera med en pepparkaka till.
Gör såhär: Lägg alla ingredienser i en mixer. Kör tills det är fluffigt. Häll upp i glas. Strö över saffran och pulver av saltlakrits. Om du inte hittar det kan du mosa saltlakritsströssel. Om du har en vedspis kan du testa att värma så som man gjorde förr genom att värma upp spiskroken och stoppa ner i drinken.

Apple DEW
En drink med varm äppelmust och whiskey att värma sig med vid brasan. Äpplen har alltid varit en svensk vinterfrukt och är en tydlig ton i Tullamore DEW. Äppelmust har fått sig ett uppsving och blivit trendigt igen efter att ha fört en tynande tillvaro under några år. Serveras i ett old fashioned-glas.
5 cl Tullamore DEW
7,5 cl Gastronomigruppen Äppelmust Ingrid Marie (fungerar även med annan äppelmust)
1 cl Citronjuice
1 cl Apelsinjuice
1cl Lönnsirap Garnering: Kanelstång eller malen kanel.
Gör såhär: Blanda och värm alla ingredienser. Servera i ett old fashioned-glas och garnera med en kanelstång eller malen kanel.

Alla ingrediensrekommendationer i recepten går att ersätta med andra alternativ.

Om Tullamore DEW
Tullamore DEW är Sveriges mest sålda irländska whiskey och den näst största i sin kategori i världen. Tullamore DEW grundades 1893 av Daniel E Williams och är original whiskeyn i Irish Coffee. Tullamore DEW ägs av William Grant & Sons, en oberoende familjeägd destillatör grundat av William Grant 1887. Idag drivs företaget av den femte generationen Grant och destillerar några av världens ledande spritsorter t.ex. Glenfiddich®, The Balvenie® Scotch Grant’s® Hendrick’s® Gin, Sailor Jerry®, Milagro® Tequila och Tullamore DEW

Tel: 46 (0) 704 43 89 44

E- mail: caroline.lidman@edelman.com