William Grant´s barnbarn och Skottlands äldsta kvinna - Janet Sheed Roberts har avlidit 110 år gammal

Report this content

Dufftown, Skottland – Fredagen den 6 april 2012 avled Janet Sheed Roberts (född Gordon) fridfullt i sitt hem.  Janet var vid 110 års ålder den äldsta kvinnan i Skottland. Janet var det sista levande barnbarnet till William Grant, Glenfiddich´s grundare och hon bodde in i det sista intill Glenfiddich´s destilleri i Dufftown.

På Janets 110 årsdag hedrade Glenfiddich henne genom en mycket speciell buteljering av Glenfiddich- Janet Sheed Roberts Reserve.  11 flaskor av 55-årig skotsk whisky släpptes för att fira varje decennium av Janets liv.  Dessa auktionerades ut och pengarna skänktes till välgörenhetsorganisationer som ligger familjen Grant nära om hjärtat.  Hittills har fyra flaskor sålts varav den senaste 15:e mars för 660.000 SEK.  Totalt har cirka 2 miljoner SEK gått till välgörenhet i USA, Storbritannien och Indien.

-          Min gammelfasters bidrag till familjeföretaget är omätbart. Hon har under sitt långa liv bevittnat utvecklingen från litet familjeföretag till en av världens största och mest uppskattade spritleverantörer, allt från sitt hus nära Glenfiddich´s destilleri. Hon kommer vara djupt saknad av oss alla, säger Peter Gordon, VD på Glenfiddich.

Idag ägs och drivs det oberoende destilleriet och familjeföretaget William Grant & Sons av den femte generationen Grant. Janet Sheed Roberts var aldrig direkt involverad i driften av William Grant & Sons men har genom sitt orubbliga stöd varit en viktig person för företaget och bidragit till dess utveckling. Janet reste tillsammans med sin man Eric världen över för att delta i prisutdelningar och har alltid närvarat för att fira viktiga ögonblick för William Grant & Sons.

Susanne Johansson, presskontakt

Edelman Stockholm

Tel: +46 (0) 733 842 507

E- mail: susanne.johansson@edelman.com

Om William Grant & Sons

William Grant & Sons är en oberoende familjeägd dryckeskoncern grundat av William Grant 1886. Idag drivs företaget av den femte generationen Grant och destillerar några av världens ledande spritsorter t.ex. Glenfiddich®, The Balvenie® Scotch Grant’s® Hendrick’s® Gin, Sailor Jerry®, Milagro® Tequila och Tullamore Dew.

Taggar: