Green Gaming Forum: ”Branschen har förutsättningarna för att förebygga riskbeteenden”

iGamingbranschen har de data och den teknik som behövs för att förebygga kunder från att utveckla högriskbeteenden. Konceptet för Green Gaming blir emellertid bara effektivt om det är en del av den övergripande affärsstrategin och påverkar såväl produktutvecklingen som erbjudandet.

I det senaste Green Gaming Forum diskuterar Maria Sandell och Mattias Wedar vad som görs idag för att analysera och förstå spelarnas riskbeteenden, vad som kommer att hända imorgon och varför vi över huvud taget ska bry oss. Maria Sandell har arbetat 15 år inom spelbranschen med både operatörer och leverantörer. Idag är hon styrelseledamot i Svensk Galopp och arbetar med icke-vinstdrivande organisationer. Mattias Wedar är VD för MRG Gametek.

Branschen måste använda sig av AI och machine-learning samt utveckla nya typer av spel, säger Maria Sandell. Spelaromsorg kan inte vara reaktiv och drivet av enkäter – det måste vara i realtid och omedelbar.

Maria Sandell och Mattias Wedar diskuterar också dagens marknadsföring som Sandell anser är alltför aggressiv och inte visar på socialt ansvarstagande. Wedar menar att det beror på branschens generiska marknadsföring där fokus är på att skaffa nya kunder.

iGamingbranschen måste bli mer innovativ och öka kundlojaliteten, säger Mattias Wedar, VD för MRG Gametek. Om kundlojaliteten ökar kan vi minska kostnaderna för att skaffa nya kunder och dra ner marknadsföringen.

För att lyssna på Green Gaming Forum om spelaromsorg, gå hit.

För ytterligare information kontakta gärna:

Per Norman, VD MRG, tel. 072 230 91 91, per.norman@mrggroup.com

Åse Lindskog, Kommunikation och IR, tel. 0730 24 48 72, ase.lindskog@mrggroup.com

MRG är en snabbväxande, innovativ iGamingkoncern med verksamhet i tretton marknader. MRG erbjuder en förstklassig upplevelse med starkt fokus på Green Gaming. MRG grundades 2007 och driver iGamingsajterna Mr Green, Redbet, 11.lv, Vinnarum, Bertil, MamaMiaBingo, BingoSjov och BingoSlottet. Koncernen omsatte 1 192,0 Mkr 2017 och har över 300 anställda. MRG har spellicenser i Danmark, Italien, Lettland, Malta och Storbritannien samt sportbokslicens i Irland. MRG är noterat på Nasdaq Stockholms mid cap-lista under namnet Mr Green & Co (ticker MRG). Läs gärna mer på www.mrggroup.com.

Snabbfakta

Citat

Branschen måste använda sig av AI och machine-learning samt utveckla nya typer av spel. Spelaromsorg kan inte vara reaktiv och drivet av enkäter – det måste vara i realtid och omedelbar.
Maria Sandell, ledamot Svensk Galopp med 15 års erfarenhet av spelbranschen
iGamingbranschen måste bli mer innovativ och öka kundlojaliteten. Om kundlojaliteten ökar kan vi minska kostnaderna för att skaffa nya kunder och dra ner marknadsföringen.
Mattias Wedar, VD MRG Gametek